Mange gode grunner til å delta

Heller best enn først!

 

Mange produkter lanseres uten at en eneste potensiell bruker har prøvd å bruke det, påpeker Dan Saffer, som holder avslutningsforedrag og tutorial om design på Yggdrasil i oktober.

 

Resultatet er produkter som leverandøren er tilfreds med, men som ikke passer brukernes behov, eller produkter som er først på markedet – men som overlater til brukerne å finne veien ut av – eller bort fra – manglene. «Først på markedet» er en effektiv forretningsstrategi, sier Saffer, men ikke nødvendigvis den optimale produktstrategi. Kvalitet lykkes ofte bedre enn førstemann til mølla, bare se på iPod.

Kunden tror han helst vil ha en raskere hest

Brukerne har selvsagt ikke alltid rett. Henry Ford sa at hvis han hadde spurt kundene om hva de ville ha, ville de svart «en raskere hest!». Men brukerne er en nyttig informasjonskilde.

- Jeg har fortsatt til gode å delta i en produkttest hvor man ikke avdekker funksjoner som brukerne ikke forstår eller ikke klarer bruke, forteller Saffer. - Men det viktige er å vite hvorfor brukerne misliker en produkt eller en funksjon.

 


 

Visuell bevegelse i brukergrensesnitt

 

Visuell bevegelse brukes stadig oftere i skjermbaserte brukergrensesnitt, spesielt de som bygger på berøringsteknologi, for eksempel iPad. Mange trenger kunnskap om visuell bevegelse og det er lett å bruke visuell bevegelse feil.

 

På Yggdrasil 2010 vil Jon Olav Eikenes dele sine erfaringer omkring visuell bevegelse fra sitt doktorgradsarbeid ved Oslo Arkitekthøgskole.

Et eksempel på bevegelig brukergrensesnitt er den franske artisten Camilles nettsted www.camille-music.com.

 


 

Ta brukerne med i utviklingen!

 

I utvikling av interaktive systemer anbefaler de fleste å trekke med brukerne gjennom hele prosessen. Fungerer dette i praksis, eller blir de bare trukket med for å teste en ferdig løsning?

 

Årets Yggdrasil-konferanse byr på bidrag som gir deg bedre grep på dette.

 

Jon Gunnar Wold fra Steria vil presentere sine erfaringer med å trekke med brukere i utvikling av produkter og tjenester bl.a. fra Finn.no. Er den gode innovasjonen er resultat av designerens magiske fingre, eller lykkes man bedre ved å lytte til brukerne? Jon Gunnar har gjennom sitt arbeid bred erfaring med involvering av brukere fra bl.a. Finn.no, Storm.no, Politiet og Statens Pensjons-kasse.

 

 

Asbjørn Følstad fra SINTEF forteller hvordan man kan trekke inn brukerne i utviklingen ved hjelp av sosiale medier. Asbjørn avslutter nå sin PhD i prosjektet RECORD, hvor han sammen med bl. a. NRK, VIF Fotball og Opera Software har sett på bruk av sosiale medier i utviklingsprosjekter.

 

 

 

Jenny de Boer fra TNO i Nederland holder en tutorial om å designe med brukerne - Co-creation, co-design og CrowdSourcing. Jenny er industridesigner med erfaring fra forskning og kommersielle utviklingsprosjekter. Hun arbeider nå blant annet med design av mobile tjenester i utviklingsland, ved å involvere brukere tidlig.

 


 

Internett vs Appternett

 

I 2015 blir mobilen vår største internettkanal.

  1. Hva er en god mobilstrategi?
  2. App eller mobil nettside?

Jonas Feiring, senior designer og digital rådgiver i Scandinavian Design Group. Han har jobbet 13 år i it-bransjen og 9 år som gründer og daglig leder i eget firma (Fatguy AS). Han har kompetanse i frontend, design, ux, ia og digital strategi og har designet nsb.no. 1881.no (mobil & web), løsninger for telenor, dnb, djuice mm.

Twitter: @feiring

 


 

Et nytt perspektiv på brukskvalitet: Den indirekte brukeropplevelsen

 

Foredraget:

  1. forklarer hvorfor vi i større grad må inkludere perspektivet til indirekte brukere i designfasen
  2. viser hverdagseksempler på gode og dårlige indirekte brukeropplevelser
  3. presenterer konkrete implikasjoner for systemkrav og design

Ole Andreas Alsos, doktorgradsstipendiat i menneske-maskin-interaksjon ved institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU. Han forsker på brukergrensesnitt for mobile brukere og underviser studenter i hvordan lage brukervennlige systemer. Han har tidligere jobbet i Steria og har gitt råd om brukervennlighet for kunder som blant annet Telenor, Oslo Sporveier og FINN.no.

Twitternavn: olealsos
Twittermelding: http://twitter.com/olealsos

 


 

Bedre brukeropplevelser

 

Hva skaper gode brukeropplevelser, og hvorfor? Mange av svarene får du på Yggdrasil-konferansen i oktober, med et sjeldent bredt spenn i aktuelle temaer og masse matnyttig inspirasjon. Stephen Few og Dan Saffer er prikkene over i'en.

 

Årets konferanse er den 12. i rekken, og byr på et bredt spekter av foredrag og kurs/tutorials, med temaer som spenner fra brukskvalitet og brukerinvolvering via prototyping til deltagende design og servicedesign. 

 

NM i prototyping
NM i prototyping 2010 inngår også i programmet, etter fjorårets suksess. Konferansen tilbyr også praktisk opplæring i prototyping, så alle kan delta, bidra og lære enda mer. Se vinnerne fra i fjor!

 

Stephen Few

 

Visualisering av data
Et bilde eller en figur kan si mer enn tusen ord, men kan også forvirre og villede. Stephen Few er en av verdens ledende eksperter på design av datavisualisering. Han har skrevet flere populære bøker om å forstå, analysere og formidle data: Show Me the NumbersInformation Dashboard Design og Now You See It.

På Yggdrasil gir Few deltagerne praktisk kunnskap om datavisualisering og dashbord-design.

 

Dan Saffer om berøringsskjermer
En annen internasjonal størrelse som kommer til Yggdrasil er Dan Saffer, en anerkjent foredragsholder, forfatter og produkt- og interaksjonsdesigner. Saffer har skrevet populære bøker som «Designing for interaction» og «Designing Gestural Interfaces», om interaksjon med berøringsskjermer. Hans avslutningsforedrag «Engines of Design: Technology, Emotion, and Meaning» blir en av mange godbiter på Yggdrasil.

 

Kjære kunde, slutt å tulle!
- Kunden tar feil beslutninger, hører ikke på fagfolk og våger ikke å bli upopulære i egen organisasjon, hevder Jostein Magnussen i NetLife Research, som byr på ett av flere friske faglige provokasjoner på Yggdrasil.

 


 

Mobile applikasjoner og rike brukergrensesnitt er også sentrale temaer på konferansen i Tønsberg 11. og 12. oktober.

Ta en titt på programmet og på filmer av foredrag, NM i prototyping og annet på de foregående Yggdrasil-konferansene. 

Årets Yggdrasil-komité (se nedenfor) er bredt sammensatt, og har hatt en stri tørn med å velge blant de mange gode bidragene som kom inn. Komiteen består av Frode Eika Sandnes, Sigrun Lurås, Ona Nyhus, Marit Rossnes, Jan Håvard Skjetne, Henrik Wigestrand, Frank Dahle, Tommy Knutsen, Eirik Hafver Rønjum og Siri Gulbrandsen.

Konferansen retter seg mot erfarne fagfolk, og arrangeres av Dataforeningens faggrupper for brukervennlige IT-systemer (BITS), webkommunikasjon og teknisk kommunikasjon.

Yggdrasilkomiteen 2010

 

 

Årets Yggdrasil-komité: Jan Håvard Skjetne, Frode Eika Sandnes, Eirik Hafver Rønjum, Sigrun Lurås, Frank Dahle, Marit Rossnes, Tommy Knutsen, Ona Nyhus. Og Henrik Wigestrand bak kamera.

  • Digg this
  • Tips en venn
  • Skriv ut

Siste Tweets

Twitter

  • Få siste nytt om programmet mens vi lager det
  • Bli kjent med foredragsholderne før konferansen
  • Diskuter med programkomiteen
Følg oss på Twitter