Alle tjener på mobil betaling

8. februar 2013 Av: Siri Rooseboom de Vries
Betalingsløsninger online gir stor fleksibilitet og muligheter for innovasjon. Med en voldsom vekst de siste årene innen mobile enheter, har dette blitt ytterligere forsterket.

Hvorfor alle tjener på mobil betaling vil Louise Karlander fra PayPal fortelle om på Betalingsformidling 2013.

Vi handler i dag 24/7: hvor som helst, når som helst. På telefon, i butikken eller på datamaskinen. Det har blitt enkelt å bruke penger. 66 % våkner av telefonen sin, og har den alltid med seg. Å handle er gøy, men å betale er ikke alltid like morsomt. Mobiltilpasset betaling forenkler hverdagslivet vårt og gir økte inntekter for  tilbyderne. I dag har man mulighet til å handle når man sitter på bussen eller bare venter på noen.

Karlander kan fortelle at PayPals volum av mobile betalinger nådde nesten 14 milliarder dollar i 2012. Det er en økning på over 250 % sammenliknet med året før! Forventet volum i 2013 er 20 milliarder dollar. Mobile betalinger vokser raskt og særlig tre sektorer stikker seg ut:

•  Digitale varer som musikk, film, spill og bøker
•  Klær og tilbehør
•  Film- og konsertbilletter

Digital lommebok
–Fordelen med en digital lommebok er at man alltid kan komme til lommeboken, uansett hvilken enhet eller operativsystem man benytter. PayPals lommebokløsning er ikke i selve telefonen, men i skyen, forteller Karlander. Å kunne betale med mobilen i stedet for kontanter eller betalingskort har allerede slått gjennom, og i dag finnes det mange ulike alternativer på markedet. Hvem som blir ledende gjenstår å se, en ting er i alle fall sikkert; kundene kommer ikke til å gå rundt med tjuefem ulike betalingsapper på mobilen sin. Man kommer til å velge den som fungerer best på ulike kanaler, og som har den smidigste og enkleste løsningen.
–I dag er det sånn at mobilen din er sikrere enn pc-en, påpeker Karlander, siden mobilen har flere sikkerhetslag og ingen finansiell informasjon er lagret i  den. Og du kan nå den hvor som helst og når som helst.

På bakgrunn av dette ser Louise Karlander to klare trender:

1. Mobilt kassaapparat
–I den gamle butikkmodellen går kundene rundt i butikken og betaler i kassa. Dette er delvis på grunn av at kassaapparatet er bundet til en fast linje. Når vi går mot en verden hvor også transaksjoner i butikk blir overført via internett, kan butikkansatte bevege seg rundt i butikken med et mobilt kassaapparat og ta betalt ved butikkhyllene eller ved prøverommet. Har de ikke riktig størrelse eller farge, kan de bestille der og da for at kunden skal få varen levert hjemme.    
 
2. Betaling, lojalitet og kuponger
–Den digitale lommeboken må tilby noe mer enn bare å være en annen måte å betale på. Den må forenkle livet til brukerne, ikke komplisere det. Teknologien må være god og enkel. Den må ikke stå i veien for bruk av bonuskort og lojalitetspoeng, som mange vil ha. Betalinger slås sammen med lojalitet og belønning, og de tre separate forretningsområdene vil slås sammen for å gjøre det lett for forbrukere og kjøpmenn å automatisk skaffe hensiktsmessige kuponger og tilbud, avslutter Karlander.

Du kan høre mer fra henne på konferansen, tirsdag 5. mars i Trondheim!