BI, BI eller AI, AI, kaptein?
Er det BI eller AI som får Stena Line trygt i havn?
Fagfolk gjør opp status og ser fremover

29. oktober 2018

Business Intelligence-faget har endret seg mye de siste årene. Fokus har skiftet fra å rapportere status til å forutse fremtiden. Skillelinjene mellom BI og AI blir mer utydelige, for eksempel når Stena line får en BI-basert AI-kaptein. 21. november gjør sterke fagfolk opp status for faget sitt.

Og det skjer først og fremst med «manuell» intelligens.

Kim Næss— I sin opprinnelige form handlet Business Intelligence om å skape innsikt i de prestasjoner virksomheten har gjort — salg, økonomi, ledelsesrapportering, sier Kim Næss.

Han er mangeårig medlem i Dataforeningens faggruppe for BI og Analytics, og skal lede paneldebatten den 21. november.

— Men faget endrer seg, og framtiden handler mer om innsikt i kjernevirksomhet og det å bruke data til å skape nye inntektsmodeller, sier han.

— En måte å definere BI og analytics er at det beskriver teknologivalgene man tar for å fange essensen eller kjernevirksomheten i den enkelte bedrifts aktiviteter.

BI og analyticsHan viser til eksempler fra ulike bransjer.

— Spillindustriens dynamikk var en gang at du kjøpte et spill, spilte det en stund, så gikk du og kjøpte et annet spill. Inngangsterskelen var høy. I dag er inngangsterskelen lav, og mens spilleren lærer å spille, lærer spillet også om spilleren og det gir spillprodusenten mulighet til kontinuerlig tilpasning og justering av produktet.

Et annet eksempel er passasjerferjene til Stena Line.

— Stena Line jobber med å utvikle en AI-kaptein, forteller Næss. — Den styrer ikke skipene foreløpig, men samler inn data om drivstoff, motor, temperatur, strøm, bølger, høyvann, lavvann, og behandler det i en maskinlæringsalgoritme som lærer og gir råd til kapteinen.

Dermed viskes skillelinjene mellom BI og AI ut. For er det forretningsintelligens eller kunstig intelligens eller begge deler vi snakker om når maskinene spiser seg inn på kapteinens enemerker?

BIs nåtid og fremtid er altså tema for paneldebatten den 21. november, og debatten kommer i forkant av utdeling av BI-prisen. Til debatten har faggruppen invitert et knippe sterke røster fra brukersiden, inkludert representanter fra DNB, DNV GL og Politidirektoratet.

Er det «bi, bi, captain!», eller er det «ai, ai, captain»? BI og AI nærmer seg hverandre. BI-fagfolk gjør opp status. CLICK TO TWEET

— I paneldebatten er vi interessert i å lære mer om hvordan DnB bruker data og AI for å forbedre rapportering de gjør idag, og hva de automatiserer til AI, for eksempel for å forbedre kundeopplevelsen, sier Næss. — Fra politiet er vi spente på om bruken av data og analytics-løsninger kan bidra til å oppklare saker tidligere, eller enda bedre, om teknologi brukes til preventive tiltak.

— Og sist, men ikke minst, håper vi at DNV som et globalt selskap med utspring i Norge kan fortelle hvordan data og analytics hjelper dem til å skape nye løsninger og nye forretningsmodeller, avslutter han.

Les mer om paneldebatten og prisutdelingen her. Og det er fremdeles ikke for sent å nominere kandidater til BI-prisen.

Av Paal Leveraas


Oppslagsfoto: Miks av bilde fra Pixabay (CC BY 0) og bildet «The ‘Stena Precision’ in Belfast Lough» fra geograph.ie (CC BY 2.0) © Copyright Rossographer og lisensiert for gjenbruk under Creative Commons CC BY 2.0-lisens.