Om foredragsholderne på Yggdrasil

17.-18. oktober, Quality Hotel Tønsberg

Jeff Sauro

Jeff SauroJeff is a Six-Sigma trained statistical analyst and pioneer in quantifying the user experience.  He has published over fifteen peer-reviewed research articles on usability and statistics and is the author, along with Jim Lewis, of the forthcoming book “Practical Statistics for User Research.”

Jeff has worked for Oracle, PeopleSoft, Intuit and General Electric and maintains the website MeasuringUsability.com.  He holds a Masters Degree in Learning, Design and Technology from Stanford University.

Josh Clark, Global Moxie

Josh ClarkJosh Clark is a designer specializing in mobile design strategy and user experience. He's author of "Tapworthy: Designing Great iPhone Apps" (O'Reilly, 2010) and "Best iPhone Apps" (O'Reilly, 2009). Josh's company Global Moxie offers consulting services and workshops to help media companies, design agencies, and creative organizations build tapworthy mobile apps and effective websites, with clients including eBay and Nokia.

Josh is a regular speaker at international technology conferences, educating designers, managers, and developers about mobile strategy and designing for phones and tablets.

Before the internet swallowed him up, Josh was a management consultant at Monitor Group in Cambridge, Mass, and before that, a producer of national PBS programs at Boston's WGBH. He shared his three words of Russian with Mikhail Gorbachev, strolled the ranch with Nancy Reagan, hobnobbed with Rockefellers, and wrote trivia questions for a primetime game show. In 1996, he created the uberpopular "Couch-to-5K" (C25K) running program, which has helped millions of skeptical would-be exercisers take up jogging. (His motto is the same for fitness as it is for software user experience: no pain, no pain.)

Ida Aalen, interaksjonsdesigner, NetLife Research AS

Ida AalenIda har jobbet med design for touchskjermer siden 2008, da hun designet E24 for smarttelefoner. Hun er også blant de få i Norge som har solid erfaring med brukersentrert design for Android etter å ha jobbet i et halvt år med utvikling av en Android-applikasjon. For tiden jobber hun med Store Norske Leksikon, hvor vi bruker Responsive Web Design for at samme nettside skal fungere bra på alt fra iPhone til PC-skjermen på 1400 pixler. Ida har studert industridesign og har en mastergrad i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi. Hun har tidligere jobbet i VG Nett og E24.

Hør mer om Idas workshop!

Lillian Medby, senior prosjektleder/interaksjonsdesigner, NetLife Research AS

Lillian Medbyer senior prosjektleder og interaksjonsdesigner i Netlife Research. Hun har ledet mange større og mindre webprosjekter, fra behovskartlegging, via konseptskisser, prototyping og grafisk design, til ferdig implementert løsning. Lillian vet at veien til en god løsning går gjennom å forenkle komplekse prosesser, være knallhard på prioritering og å være tilstede i alle faser av utviklingen. Hun har jobbet i NetLife Research i 7 år, og jobbet før dette i Opera Software.net Hennes formelle bakgrunn er cand. polit i informasjonsvitenskap.

Hør mer om Lillians workshop!

Trenton Schulz, forsker, Norsk Regnesentral

Trenton SchulzTrenton Schulz er forsker hos Norsk Regnesentral i e-inkluderingsgruppen. NRs e-inkluderingsgruppe forsker på universell utforming og tilgjengelighet av elektroniske produkter og tjenester. Trenton leder NRs arbeidet i det EU prosjektet uTRUSTit, hvor det blant annet jobbes med tilgjengelighet i tingenes internett. Trenton har bred erfaring i utvikling av mobile applikasjoner. Han har en master i informatikk fra UiO og jobbet tidligere som data ingeniør hos Trolltech og Nokia.

Hør Trenton fortelle om sin tutorial.

Jonas Feiring, strategirådgiver, Making Waves AS

Jonas FeiringJonas har utdannelse fra Kunst og Håndverksskolen i Oslo (SHKS / senere KIO). Han har 14 års erfaring som designer, rådgiver og produktutvikler på digitale flater. Han har drevet eget internettbyrå i 10 år. Har jobbet som digital ansvarlig i Reklamebyrået Kitchen, og som rådgiver og ansvarlig for mobile løsninger i Scandinavian Design Group. Jonas jobber nå som strategisk rådgiver i Making Waves.

Har bl.a. jobbet med er NSB, 1881, Telenor og Telenor Mobil, Kaffebrenneriet, Arbeidstilsynet, Statoil, Vital, DnBnor, Netlife Research, Move About, Stig og Stein, NUPI, PriceWaterhouseCoopers, IBM, Nordea, Carrot Communication, NetCom, Tekna, Norden Investment Banking og Helsedepartementet.

John Eivind Hallén, sjefsdesigner, Shortcut AS

John Eivind HallénEtter mange års erfaring med design og brukervennlighet på web, jobber John Eivind idag utelukkende med design av apper for mobil og lesebrett. Som sjefsdesigner i Shortcut er han ansvarlig for innhold, design og brukergrensesnitt for deres kunders apper. Han har designet iPhone-, iPad- og Android-applikasjoner for bla. Trafikanten, MatPrat, Posten, Securitas, Nordea, Adecco, Handelsbanken og musikkspilleren WiMP.

Se og hør John Eivind fortelle mer.

Synnøve Kleive, konsulent, Bouvet ASA

Synnøve Kleive Mitt navn er Synnøve Kleive og jeg jobber som konsulent innen konseptutvikling, informasjonsarktektur og interaksjonsdesign i Bouvet. Jeg har de siste årene jobbet med nettløsninger for Bergen kommune, NRK (ut.no) og Skyss. Jeg har deltatt i forskningsprosjektet Inventio og vært med på å utvikle iPhoneapplikasjonen Kirkemusikk i Roma.

Hør Synnøve fortelle om sitt foredrag.

Lars K. Flem, interaksjonsdesigner, Bekk Consulting AS

Lars Kristian Flem brenner for løsninger som begynner med brukerens behov. Han har en mastergrad i menneske-maskin interaksjon og brukersentrert design fra NTNU og jobber nå som konseptutvikler og interaksjonsdesigner i BEKK, hvor han bl.a. har jobbet med mobile løsninger for kunder som Posten og SpareBank 1.

Christine Lund, teamleder enterprise 2.0, e-vita as

Christine LundChristine Lund jobber som leder og fagansvarlig for området Enterprise 2.0 i e-vita. Hun har hovedfokus på organisasjon- og forretningsutvikling, og er en erfaren og allsidig rådgiver innenfor fagfeltene samhandling og portalløsninger. Christine er utdannet sivilingeniør innenfor informatikk fra Universitetet i Tromsø, og har jobbet i e-vita siden 2003.

Klara Vatn, interaksjonsdesigner, Bekk Consulting AS

Klara VatnKlara jobber som senior interaksjonsdesigner i BEKK. Hun brenner for metodikk som hjelper folk til å jobbe bedre sammen og har stor tro på smidig tankemåte. Klara har jobbet med interaksjonsdesign siden 2004, fremst innen offentlig sektor, der hun har utviklet alt fra websider og intranett til selvbetjeningsløsninger og saksbehandlingsverktøy.

Tidligere har Klara holdt foredrag på Kunnskapstinget, JavaZone,  Smidig 2010 og XP og IXDA meetup.  Senest var på UX Lx i Lisboa i mai og på Webdagene nå i høst.

Hør Klara fortelle om sitt foredrag.

Dan Robert Ekrem, interaksjonsdesigner, Bekk Consulting AS

Dan Robert jobber som interaksjonsdesigner i BEKK. Gjennom sin utdannelse i Danmark har han opparbeidet seg et brennende engasjement for mobile enheter, og har den siste tiden jobbet med mobile løsninger for blant annet Telenor og Posten.

Laila Jøssund og Renate Kristiansen, interaskjonsdesignere, Bouvet ASA

Renate og Laila jobber som interaksjonsdesignere i Bouvet Trondheim. De har erfaring med interaksjonsdesign for applikasjoner og web i et bredt spekter av forretningsdomener: Fra tunge fagsystemer til websider beregnet for kvinnen i gaten. Felles for alt de gjør er ønsket om å fjerne frustrasjon og injisere en dose lykke i brukeres opplevelse av teknologi. Laila og Renate har begge hovedfag i informatikk med fordypning i menneske-maskin- interaksjon og benytter daglig brukersentrert metodikk for å nå sitt mål.

Ram Yoga, seniorkonsulent, Steria AS

Ram YogaRam Yoga er seniorkonsulent innen brukervennlighet og design i Steria. Han har jobbet med utforming av nettløsninger og applikasjoner i 15 år. Han har jobbet for både oppstartsbedrifter og store institusjoner som Skatteetaten, Politiet og Forsvaret. Ram er brennende opptatt av brukervennlighet og holder jevnlig foredrag innen fagfeltet.

Magnus Revang, fagsjef konseptutvikling, Bekk Consulting AS

Magnus Revang startet sin karriere som front-end programmerer i dotcom-bølgen på 90-tallet og har i et tosifret antall år balansert mellom ønsket om gode brukeropplevelser og en trang til å ta i bruk den aller siste teknologien. Magnus er nå fagsjef for konseptutvikling i BEKK og kan skrive prosjekter for mange store firmaer i Norge på CVen.

Alma Leora Culén, førsteamanuensis, Inst. for Informatikk, Universitetsbiblioteket i Oslo

Alma CulénAlma Culén er førsteamanuensis ved Institutt for Informatikk, gruppe for design av informasjonssystemer. Forskningsinteressen er  i interaksjonsdesign. Denne workshopen reflekterer  interessen for  metoder for design, evaluering  og læring og relasjonen mellom IKT bruk og IKT design.

Se Alma fortelle om sin workshop!

Andrea Gasparini, overingeniør, Inst. for informatikk, Universitetsbiblioteket i Oslo

Andrea Gasparini er overingeniør i gruppa Digitale tjenester ved  Universitetsbiblioteket i Oslo, og har vært ansatt ved UBO i 14 år. Han jobber med blant annet testing av nye teknologier, samt utvikling og drift av UBs web-tjenester. Han har jobbet med lesebrett og tablet-PCer i snart 2 år. For tiden skriver han på en tese om bruk av iPad i en barneskole i Nittedal.

Se Andrea fortelle om sin workshop!

Tormod Guldvog, strategirådgiver, Konstabell Strategisk Kommunikasjon AS

Guldvog, TormodTormod Guldvog er en erfaren foredragsholder og kursleder som har jobbet med webkommunikasjon innenfor privat og offentlig sektor siden 1995. De siste ti årene har han hatt fokus på strategisk kommunikasjon i web og nye medier, blant annet som webredaktør i Norsk Romsenter, rådgiver i Devoteam daVinci og Web Manager i Visma, hvor han hadde ansvar for å utvikle og realisere konsernets webstrategi. Tormod leder Dataforeningens faggruppe for webkommunikasjon, og er partner i Konstabel strategisk kommunikasjon AS.

Per August Krämer, senior interaksjonsdesigner, Creuna AS

Per August KrämerTrønder med mastergrad i informatikk med spesialisering innen MMI. Jobber som senior interaksjonsdesigner hos Creuna, har tidligere jobbet med interaktive 3D løsninger innen olje og gass. Per har vært med på å utvikle løsninger for Skatteetaten, Stortinget, Utdanningsdirektoratet og Schibsted.

Jesper Allermand, senior front-end utvikler, Creuna AS

Jesper AllermandDanske Jesper har mer enn 10 års erfaring i utvikling av brukergrensesnitt til nettsteder. Kjerne-kompetanser ligger innen HTML, CSS og Javascript med bred prosjekterfaring i både offentlig og privat sektor. Er bredt orientert innen front-end utviklingsprosesser og har stor innsikt i struktur og arkitektur av front-end i store løsninger. Har mye fokus på universell utforming og tilgjengelighet på nett.

Jon Gunnar Wold, seniorrådgiver, Steria AS

Jon Gunnar WoldJon Gunnar Wold er seniorrådgiver for brukervennlighet og design i Steria og har bakgrunn som designsjef i finn.no. Jon Gunnar jobber med kunder som Storm.no, Politiet, Statens pensjonskasse og Schibsted og har bred erfaring fra utvikling av nettløsninger og virksomhetsnære systemer i privat og offentlig sektor.

Eli og Jon Gunnar forteller om sin workshop