IoT-sikkerhet del 1: En Introduksjon til IoT

Artikkel i Computerworld

3. mars 2017 Av: Bendik Mjaaland, Styremedlem i FG Informasjonssikkerhet

Alle som ikke har bodd under en stein de siste årene har hørt uttrykket Internet of Things - tingenes internett. Men hva innebærer det egentlig?

Dette er første artikkel av en serie i tre deler som gir en innføring i sikkerhetsaspekter ved IoT. Innleggene vil diskutere hva som er spesielt med akkurat dette, hva hovedutfordringene er og hvordan vi kan gjøre sikrere valg når vi investerer i IoT.

IoT-rt-graphic

«Tingene» i IoT er fysiske gjenstander som bearbeider eller overvåker noe, og som kan kommunisere over internett. Eksempler inkluderer roboter på fabrikker og lagre, selvkjørende biler, smarte strømmålere, atomsentrifuger, droner, kjøleskap, ringeklokker og lyspærer. IoT har fått stor oppmerksomhet, men har du også fått med deg sikkerhetsutfordringene?

Det er alltid sikkerhetsrisiko involvert i it, men siden IoT-feltet er umodent og i rask vekst, får vi fort et litt uklart bilde av hvilken risiko vi står ovenfor. Overskriftene har vært dramatiske, med uttrykk som «Internet of Threats» og «Insecurity of Things». Det kan virke som IoT er belastet med et sikkerhetsmessig dårlig rykte. Hva handler alt dette om?