Hager Debech: Å sette baker for pilot

— Du ansetter ikke en baker i Norwegian, setter ham bak spakene og sier «lær å fly», ler Hager Debech. Litt oppgitt. Hun etterlyser en formell utdanning for software-testing.

Av Paal Leveraas

Man skal ikke «rette baker for smed», lyder et gammelt ord. Man skal heller ikke sette baker som pilot. Eller software-utvikler til testing. «Utdanning» er stikkordet når testeksperten Hager Debech (28) snakker om det unge faget sitt.

Hager er en av de nyeste ildsjelene i Dataforeningen. Hun sitter i styret i faggruppen Software testing.

Her kan du bli litt mer kjent med henne.

— Hva betyr Dataforeningen for deg?

— Det første bildet som kommer opp i hodet mitt er en sal full av engasjerte mennesker som hører på noe spennende som presenteres fra scenen. For meg er foreningen et viktig og betydningsfullt fellesskap hvor vi kan jobbe sammen for å utvikle kunnskap, nettverk og, ikke minst, få gode venner. Det er kurs, lærerike workshops, råd og veiledning fra dyktige og engasjerte eksperter innen fagfeltet. Og det er, selvsagt for oss i denne faggruppen, testkonferansen Odin.

— Hvorfor har du påtatt deg dette vervet?

— Fordi jeg har så mye jeg gjerne vil være med på. Fordi jeg vil være med å utvikle testfaget i Norge. Fordi det er en verdifull erfaring. Fordi jeg hele tiden trenger å oppdatere egen kompetanse.

Bor det en ildsjel i deg også? Finn ut hvordan du kommer inn i varmen.

— Og hvis du tenker Dataforeningen i et større perspektiv, hva er viktig å få til?

— Jeg ønsker at Dataforeningen skal jobbe mot universiteter og høyere utdanningsinstiusjoner for å skape et mer definert studie for de som vil bli testere. Vi trenger å heve testkompetansen allerede i studiene. Testfaget i Norge er ganske ungt. I dag er de fleste software-testere «selvlærte».

— Hvis du stiller opp ti unge mennesker i dag, hvor mange av de vil svare at de drømmer om å bli software-testere?

— Ha-ha, akkurat nå vet de ikke hva det betyr engang. Men vi kan ikke ha folk uten spisskompetanse, og den første kunnskapen må de få inn via studiene. Du kan jo ikke bli pilot uten utdanning. Det er for sent å lære å fly når du sitter bak spakene. Det er for sent å lære hvordan du kvalitetssikrer og tester programvare når du sitter foran koden.

— Hva vil du bidra med?

— Jeg vil bidra til videreutvikling, være med på å arrangere både kurs, workshops og Odin-konferansen. Jeg vil bidra med kompetanseheving.

— Hva er ditt forhold til tematikken i denne faggruppen?

— Jeg jobber daglig med faget, både som seniortester og daglig leder for EcFeed der vi utvikler et testverktøy.

— Sist jeg pratet med deg var du assisterende daglig leder. Hva skjedde?

— Det går fort i denne bransjen, vet du. Så nå er jeg daglig leder.

— Men akkurat nå sitter du i Skatteetaten?

— Ja, jeg er testansvarlig i et team som lager den nye skattemeldingen. Så hvis den kræsjer er det jeg som ikke har testet den godt nok.

— Hva er viktig for Dataforeningen og/eller faggruppen fremover?

— Vet du hva, jeg tror det handler om å spre den kunnskapen som vi har i dette feltet, og nå snakker jeg kun for faggruppen jeg sitter i. Den lille kunnskapen vi har skal vi spre til enda flere. Det gjør vi blant annet gjennom Odin. Årets konferanse blir kjempebra. Vi brukte helgen på å gå gjennom de innsendte call for presentations. Det er så mye bra der!

Les også: Hager fikk karriérehjelp av Odin

— Til slutt – del én faktaopplysning om deg de færreste vet om?

— Hva, nei, det ble vanskelig. Hva skal det være tro?

— Kanskje noe om din bakgrunn fra Tunisia?

— Ja! Jeg har vært der de filmet den filmen, du vet — hva het den igjen?

Star Wars?

— Ja, Star Wars. Den ble filmet i Tunisia.

Hager Debech (portrett)
Hager Debech

«Den lille kunnskapen vi har skal vi spre til enda flere.»

Hager Debech