Call for presentation 15. juni i Oslo ARK 2022 – Integrasjoner i fokus – er det egentlig så vanskelig?
Vil du holde foredrag?

Shiraz A. Bhaiji

arrangeres av Shiraz A. Bhaiji og resten av fagfolkene fra faggruppen Løsnings- og integrasjonsarkitektur

ARK er Dataforeningens årlig arkitekturkonferanse, den har blitt avholdt i 11 år.

I år har ARK fokus på integrasjoner. Hvor enkelt kan det gjøres, hvordan løser vi utfordringene i dag og hvorfor er det likevel så vanskelig?

Vi ønsker oss foredrag som kan belyse ulike løsninger på integrasjoner mellom flere aktører. Vi ønsker oss suksesshistorier og beste praksis som vi kan lære av. Noen integrasjoner gir stor samfunnsnytte, så som bankintegrasjoner mot lånekassen, samtykkebasert lånesøknad, vipps, FIKS og lignende. På andre områder er det vanskelig å lykkes med integrasjonsplaner (livshendelsene – sammenhengende tjenester). Hva er utfordringene i dag? Når er datakvaliteten god nok? Hvilke juridiske, byråkratiske, regulatoriske, politiske og tekniske begrensninger finnes og hvordan kan disse løses? Er problemet egentlig at vi ikke klarer å samarbeide? Går den teknologiske utviklingen for raskt til at det er mulig å følge med? Eller er det enkelt å lage integrasjoner med den riktige teknologien? Vil low code/no code integrasjoner gjøre det enklere å lage integrasjoner? Hvilken integrasjonsplattform skal vi velge? Trenger vi programmerere? Kan vi anvende AI eller ML for å bygge gode integrasjoner?

Eksempler på integrasjonsområder/bransjer:

• Helseintegrasjoner
  • Felles språk, kodeverk og standarder, for eksempel SNOMED CT
  • Samhandlingsplattformer i forskjellige sektorer (altinn, ehelse, fiks, origo, datakatalog, …)
  • Livshendelsene og sammenhengende tjenester
  • Metoder for å designe integrasjoner og tjenester
  • Transportmobilitet (ruter, vy, sparkesykler, elbiler, …)
  • Åpen kildekode
  • Energi, miljø, bærekraft, IoT og transport
  • Finansbransjen, Fintech, VIPPS, PSD2, Nye betalingsmuligheter, …

Praktisk om ARK 2021 og Call for presentations
Konferansen foregår 16. november, 09:00 – 16:00, i Oslo hos Sopra Steria.

Frist for innsendelse: 15. juni.
Programkomiteen vil velge ut forslag som passer best inn i et helhetlig program.

Kontaktperson:
Silje Endsjø, Mobil 451 136 04