Nettverksmøte 24. november Data build tool: erfaringsutveksling

Data build tool (dbt) er verktøy som hjelper utviklere å transformere data ved hjelp av SELECT spørringer. I dette arrangementet inviterer vi noen norske aktører som bruker dbt for å høre deres erfaringer og skape et nettverk for videre samarbeid.

arrangeres av David Aas Correia og resten av fagfolkene fra faggruppen BI & Analytics

Medlempris: Gratis for medlemmer Ordinær pris: Kr. 375,- for ikke-medlemmer Meld på

I dette arrangementet har vi invitert Oda, Tine og VG for å høre deres erfaringer med verktøyet. Målet med møtet er å dele erfaringer, skape interesse og knytte nettverk for å styrke den lokale kompetansen.

Presentasjonene vil gå i denne rekkefølgen og vil være 30 min bolker:

1) Oda (Lars Snekkerhaugen, Hanna Heggheim Lee og Bjørnar Skåre)

At Oda we have a rapidly growing data and insight team and more than 40 data engineers, data analysts and data scientists use dbt in their day-to-day work. In this presentation, we will give you insight into how we work with dbt at Oda and how dbt helps our employees to focus on developing in their respective roles.

2) Tine (Sindre Grindheim og Halvar Nerbø)

TINE har i 2021 etablert en ny dataplattform som baserer seg på Data Lakehouse arkitektur i Azure med bruk av dbt og Databricks.

dbt er en sentral komponent plattformen som har mer enn 10-utviklere fordelt på plattform-, backend- og frontendfunskjoner. dbt gir TINE et effektivt utviklingsverktøy med dokumentasjon, testing og automatisert håndtering av endringer, og muliggjorde også at TINE kunne gjennomføre en delvis helautomatisk migrering fra en tidligere Synapse-basert løsning.

3) VG (Emir Leijlic)

VG has been using dbt as our main tool of transforming data in our Snowflake data warehouse since June 2019.
We needed a tool which helped us incorporate software engineering best practices together with the power and
simplicity of SQL. In this presentation we will look at the reasons why we chose it and how much we love it.
Furthermore, we will elaborate how we have structured our project, our automated CI setup and how Airflow
orchestrates running the models in production.

Vi avslutter med en åpen spørsmålsrunde mellom deltakere og presentører.

Arrangementet holdes på norsk og det er først og fremst et fysisk arrangement. Digital deltakelse vil være begrenset til at vi deler skjerm og har mikrofon på.

Anbefaler videre mingling på garasjebaren Skråplanet i kjelleren etter arrangementet.

Ønsker du å være partner på arrangementene våre? Ta kontakt med oss på bi-analytics@dnd.no

Foredragsholdere: