Digitalt nettverksmøte 14. september Datavirtualisering

Datavirtualisering bruker metadata for å skape konsistente, sikre og kontrollerte datasett. Med en smidig dataarkitektur som støtter analyser, operasjonelle brukere og andre interne eller eksterne systemer kan denne teknologien komplementere og effektivisere tradisjonelle datavarehus og integrasjonsmønstre, og gjøre data fra forskjellige siloer tilgjengelige for bruk i løpet av kort tid.

arrangeres av Nina Berg og resten av fagfolkene fra faggruppen DAMA (Data Management Association - Norway Chapter)

Medlempris: Gratis for medlemmer Ordinær pris: Kr 150,- inkl mva for ikke-medlemmer Meld på

Så lenge data er lagret et sted kan virksomhetene ofte aksessere disse på en smidigere måte uten at data replikeres inn i eget datavarehus eller lignende. Er virksomhetene flinke nok til å nyttiggjøre seg av ny og tilgjengelig teknologi – eller har for mange grodd fast med den teknologien de benytter seg av i dag?

o Utfordringer i dag
• Teknologisk utvikling går fort – har virksomhetene de verktøyene de faktisk trenger?
• Konsumenten og organisasjonen stiller større krav til data
• Stadig nye aktuelle datakilder
• Change management – er organisasjonen tilpasningsdyktig til den teknologiske utviklingen?
• Trenger vi kopier av identiske data?
• Tid som knapphetsfaktor, riktige verktøy øker effektiviteten
• GDPR – hvilke regler er gjeldene?
• Økende miljøkrav
o Hva er datavirtualisering
o Teknisk intro
o Hvorfor datavirtualisering
o Eksempler og use cases
o Q&A

Om foredragsholderene:
Yngve Laurhammer Clausen er løsningsarkitekt i Precise Prediction med erfaring helt tilbake til serverrommet. I dag jobber Yngve primært med igangsetting, opplæring og drift av TIBCOs systemer ute hos kunden.

Per Baumann er salgsdirektør i Precise Prediction og har bakgrunn fra hotell og spillbransjen. En av de større utfordringene Baumann ser er å skape forståelse for hva teknologien er og kan gjøre for virksomhetene hos budsjett- og beslutningsansvarlige som ikke har den samme teknologiske forståelsen som «data-folket»