Nettverksmøte 21. april Få fullt utbytte av felles datakatalog – et online krasjkurs

I disse hjemmekontortider så tilbyr vi et online krasj kurs på Teams med Espen Slotvik og Joachim Mørk-Eidem:
To år er gått siden Felles datakatalog ble lansert. Tusenvis av begreper, datasettbeskrivelser, modeller og API-er ligger allerede inne. Lurer du på hvordan din virksomhet kan dele mer data, eller få tak i data? Da er dette kurset for deg!

Shiraz A. Bhaiji

arrangeres av Shiraz A. Bhaiji og resten av fagfolkene fra faggruppen Løsnings- og integrasjonsarkitektur

Medlempris: Gratis for medlemmer Ordinær pris: 300,- for ikke-medlemmer Meld på

Vi ser på hvordan virksomhetene kan benytte de ulike delene av felles datakatalog – datasettbeskrivelser, begrepsbeskrivelser, informasjonsmodeller, API-beskrivelser – for å gi en samlet dokumentasjon av virksomhetenes data. Det gjør det lettere å oppdage og sammenligne data med andre, og bidrar til mer gjenbruk av din virksomhet sine data.

Etter en introduksjon av kataloguniverset inviterer vi deg til å prøve å registrere selv og å publisere til en demo-versjon.

Målet med kurset:

• Gi noen råd om hvilke forberedelser som er lurt å gjøre i egen virksomhet når man skal i gang med å dele data
  • Senke terskelen for å komme i gang

På kurset får du høre om:

• Ulike virksomheters bruk av Felles datakatalog
  • Hvordan din virksomhet kan oppdage, evaluere og ta i bruk andre sine data
  • Hvordan du kan dele din virksomhets datasettbeskrivelser, begreper, modeller og APIer i Felles datakatalog

Hvem bør delta:
Alle som jobber med informasjonforvatning, begrepsarbeid og datadeling i praksis eller er nysgjerring på det og vurdere å ta Felles datakatalog i bruk.

Det blir gjort opptak av møtet og publisert på dataforeningen.no i etterkant.

Se opptak fra online kurset 24. mars