Halvdagskonferanse 24. april i Trondheim Frøya 2024: «Testverden i forandring – over og under skyene»

24.04 2024 arrangerer vi Frøya som er en faglig halvdagskonferanse for Software-testing bransjen i Trondheim. Save the date!

arrangeres av Hanne Lervåg Hunnestad og resten av fagfolkene fra faggruppen Testkonferansen Frøya

Medlempris: 1445,- uten mva. Ordinær pris: 3245,- uten mva. Meld på

Velkommen til en spennende konferanse som utforsker den stadig skiftende testverdenen – ‘Over og Under Skyene.’

Se programmet nederst på siden.

Som testere vet vi at vårt arbeid er sentralt i å sikre kvalitet og pålitelighet i programvare og systemer. I en tid hvor skyteknologi og kunstig intelligens (AI) endrer hvordan vi utvikler og leverer programvare, er det viktigere enn noensinne å holde tritt.

Vår visjon er å samle et mangfoldig fellesskap av testere, ledere og eksperter for å dele innsikt, inspirere til dialog og forme fremtiden for testing. Bli med oss på denne spennende reisen ‘over og under skyene,’ hvor vi sammen vil utforske, lære og vokse som testere.

Hovedpartner

Sogeti, en del av Capgemini-konsernet, skaper forretningsverdi gjennom teknologi for organisasjoner som trenger å implementere innovasjon raskt og ønsker en lokal partner med global skala. Med en praktisk kultur og nærhet til sine kunder, implementerer Sogeti løsninger som vil hjelpe organisasjoner til å jobbe raskere, bedre og smartere.  Sogeti Norge er spesialisert på Quality Engineering & Testing. Våre 160 ansatte er lokalisert på 5 lokasjoner – Oslo, Bergen, Sandefjord, Stavanger og Trondheim.

Les mer her.

Partner

Gritera Quality tilbyr de fremste testrådgiverne, testlederne og tekniske testere for private og offentlige virksomheter. Vi bruker anerkjente testmetoder, er godt kjent med de ulike og mest moderne testverktøyene i markedet og tilbyr teknisk kompetanse innen testautomatisering, ytelse, testdata og sikkerhet.

Les mer her.

Systek er et konsulentselskap som brenner for å levere kvalitet til våre kunder.
Vi er en gjeng på over 100 teknologer som jobber mye med digitalisering i det offentlige, men leverer også tjenester til samfunnskritiske segmenter i privat sektor. Vi er opptatt av å jobbe med noe som bidrar til å løse viktige floker og oppgaver for samfunnet vi lever i.

Bouvet er et konsulentselskap som designer, utvikler, forvalter og gir råd om IT-løsninger og digital kommunikasjon. Sammen med våre kunder skaper Bouvet digitale løsninger med stor betydning for samfunnet. Bouvet har kontorer rundt om i Norge og Sverige, noe som setter oss i stand til å forstå kundens språk, kultur og forretning. Slik kan vi forankre og løse de fleste oppdrag lokalt. Våre verdier er delingskultur, jordnærhet, entusiasme, troverdighet og frihet.
Les mer her

I SpareBank 1 Utvikling gir vi over én million personer og bedrifter over hele landet trygghet, forutsigbarhet og nærhet til økonomien deres gjennom digitale løsninger som begeistrer. Vi er SpareBank 1-alliansens felles utviklingsselskap som gir bankene fart og styrke innen teknologisk innovasjon og fagmilljøer som bistår bankene på en rekke områder.

Les mer her

Program:

08.45 Dørene åpnes for innsjekk og mingling.
09.20 Velkommen
09.30 "Svaret er DevOps, men hva var spørsmålet?" — Morten Dyndahl Har DevOps utviklingsmiljø fremdeles behov for testere? JA/NEI? Er det slik at utviklerne lager automatiske tester for alt, og manuell testing er bare tidkrevende og lager overhead? Har vi fremdeles behov for ende-til-ende testing, testing av ikke-funk. krav og testing av integrasjoner mellom systemer? I dette foredraget får vi høre hvordan testerens rolle kan transformeres og integreres i DevOps - hvorfor deres kompetanse er mer relevant enn noensinne, og hvordan de kan bidra til å bygge en mer robust og effektiv utviklingsprosess.
09.50 "Hvordan vi automatiserte testene for vår mobil-app" — Tor K. Moseng Testing av mobile apper involverer typisk mye manuell testing. Vi i AtB har nå automatisert en del av våre funksjonelle tester for vår app. I denne presentasjonen vil jeg vise hvordan vi har benyttet test-rammeverkene Appium og WebdriverIO til å sette opp automatiserte ende-til-ende tester. I tillegg til å være funksjonelle tester, bruker vi testene også for å sikre ytelsen på appen. Jeg vil derfor også vise hvordan testene kan brukes sammen med verktøyet flashlight til å måle ytelse - også dette automatisert.
10.10 Pause- Møt våre partnere!
10.30 "Testautomatisering i tidsklemme" — Magnus Namork Mange team og organisasjoner har en travel hverdag og det å investere i et testautomatiseringsopplegg på toppen av alle forefallende og operative oppgaver er en stor utfordring. Enten så får man det ikke til, eller så blir det halvhjertet slik at konklusjonen man sitter igjen med er at testautomatisering ikke fungerer eller er riktig for teamet eller organisasjonen. Foredraget tar for seg, basert på erfaringer fra Skatteetaten, hva man kan gjøre for å innføre testautomatisering i en hektisk hverdag og hvordan man kan lykkes ved å bruke generiske oppsett og deretter, hva man kan gjøre for bruke testautomatisering til å løse de konkrete utfordringene et team har.
11.00 Pause- Møt våre partnere!
11.10 "Test tidlig for å utvikle sammen" — Peter Stensby Norstein Et av de andre teammedlemmene er blitt syk, men oppgaven hen satt på har høy prioritet. Du sjekker ut branchen i git og prøver å forstå hva hen har tenkt for å løse problemet. Hvordan skal du få oversikt over hva personen har gjort og hva som gjenstår? I løpet av denne lyntalen vil du se at å skrive tester tidlig i utviklingen kan hjelpe den neste personen som ser på koden til å forstå hvordan du har tenkt.
11.30 Lunsj
12.30 "Skisser, Snublesteiner, og Suksess: skatteetatens nye tjenester for fremtidens innkreving" — Kristina Lassen Tangen og Rolf Ingvar Gammelsæter Som en del av programmet Fremtidens Innkreving har skatteetaten lansert nye tjenester som skal være med på å gjøre hverdagen enklere for virksomheter. Tjenestene som er lansert til nå er: -Nøkkelinformasjon om virksomheten -Ny kalender med frister og oppgaver -Innboks til Altinn -Krav og betalinger Som testledere i prosjektene Rett fra Start og Krav og betaling har vi jobbet sammen og også hver for oss for å få god kvalitet i leveransene. Vi vil fortelle vår historie fra skisser til ferdig produkt, snublesteiner på veien og en lykkelig slutt med vellykket lansering.
13.00 Pause- Møt våre partnere!
13.15 "Code, No Code eller Low Code - hvilken automatisk testeventyr velger du?" — Shomaila Kausar, Avdelingsleder / senior testleder, Systek AS Velkommen til en utforskning av testautomatiseringens tre favorittalternativer: Code, No Code eller Low Code. Vi går gjennom den tradisjonelle kodebaserte tilnærmingen, der tester skrives med kjærlighet og syntaks, til den No Code-utflukten der drag-and-drop er konge. Med et snev av Low Code-magi kaster vi oss ut i verden av automatiserte tester, hvor halvparten av koden er skrevet for deg, og resten er nesten som en kakeoppskrift. Bli med på moroa og finn ditt svar på det brennende spørsmålet: Code, No Code eller Low Code - hvilken automatisk testeventyr velger du
13.35 Oppsummering og avslutning av dagen
14.00 Konferanse slutt