Kveldsarrangement 4. juni i Oslo Kveldsseminar for lærere om kreativ bruk av teknologi i undervisningen

Velkommen til kveldsseminar om barn og unges bruk av teknologi. Vi vil utforske hvordan barn og unge engasjerer seg med teknologi, med fire spennende foredrag som tar for seg ulike aspekter av dette emnet. Etter foredragene vil det være en diskusjon, publikum har mulighet å snakke med foredragsholdere og og en kort workshop hvor du får muligheten til å utforske VR, microbit og annet utstyr. Bli med oss på en kveld med innsikt, utforskning og muligheter til å lære mer om barns digitale verden!

arrangeres av Darija Sapozenkova-Hauge og resten av fagfolkene fra faggruppen Fremtidens digitale borger

Medlempris: Gratis Ordinær pris: Gratis Meld på

Program:

17.00 Servering og mingling
17.30 Det multimodale klasserommet og XR teknologi — Marie Edin Solheim Bli med på en reise inn i fremtidens klasserom! Marie Edin Solheim viser hvordan teknologi kan forvandle læringsmiljøet og gi elevene nye, spennende måter å lære på. Ved å integrere digitale ressurser som PC-er, apper, nettbrett, kunstig intelligens og mobiltelefoner, får elevene utforske kunnskap gjennom ulike modaliteter. Dette gjør komplekse konsepter lettere å forstå, øker interaktiviteten og engasjementet, og åpner for kreativitet og samarbeid. Oppdag hvordan XR-teknologi, som inkluderer VR, AR og MR, kan skape et multimodalt klasserom som motiverer og engasjerer elevene dine!
17.50 Integrasjon av skaperverksted i grunnskolen: Veier til kreativ læring — Joachim Haagen Skeie Joachim Haagen Skeie viser hvordan skaperverksteder kan berike læringsmiljøet og støtte lærere i deres pedagogiske arbeid. Skaperverksteder fremmer elevenes problemløsningsevner, utholdenhet og gleden av prøving og feiling. De kan kombineres med de fleste skolefag og inkluderer elektronikk, programmering, mekanikk, robotikk, håndverk, tekstil, design, estetikk og kunst. Joachim deler bilder og videoer av prosjekter som spenner fra enkle til avanserte, inkludert papirflyhelikoptre med lys, elektriske glowsticks, plysjmonstre med lysende øyne, robotbiler og programmerbare Brio-tog. Foredraget gir innsikt i hvordan disse aktivitetene kan implementeres i undervisningen.
18.15 Læringsmateriale og demonstrasjon av et spill som hjelper elevene å lære om digitale fotspor — Nina Jones Nina Jones presenterer Digital Pursuit, et nytt spill som hjelper elever å forstå viktigheten av digitale fotspor. Spillet, som er gratis på TryHackMe, lærer elevene å spore opp en forsvunnet karakter ved å etterforske digitale spor. Testet på en lokal ungdomsskole, har det vist en 37% økning i bevissthet om digitale spor blant tenåringer. Nina, med sin bakgrunn som digital etterforsker, utviklet spillet for å møte behovet for ressurser om digitale fotspor i skolen. Med en detaljert lærerveiledning og anbefalinger for gjennomføring, kan spillet integreres som et flerdagers prosjekt i undervisningen.
18.30 Digitale læremidler i skolen: Hva påvirker læreres holdninger til dem og har dette betydning for bruk? — Kristine Bärwald Kristine Bärwald deler innsiktene fra sin masteroppgave om hva som påvirker læreres holdninger til digitale læremidler og hvordan dette påvirker bruken i klasserommet. Hun har undersøkt kvaliteten og læringsutbyttet av digitale ressurser og lærernes medbestemmelse ved innkjøp. Gjennom intervjuer med lærere på 7. og 8. trinn har Kristine identifisert behovet for bedre støtte og inspirasjon i bruk av læringsteknologi. Foredraget gir praktiske råd for å fremme en mer effektiv og inspirerende bruk av digitale læremidler, og viser hvordan skoler kan gjøre endringer for å sikre bedre utbytte for både elever og lærere.
18.50 Diskusjon i plenum — Darija Sapozenkova-Hauge Diskusjonspunkter fra salen for eksempel, Hva læres i lærerutdanningen vs hva lærerne bruker i undervisningen på skolen; Betydning av rammeverk for bruk av rammeverk ved bruk av digitale verktøy.
19.15 Opplev det multimodale klasserommet

Foredragsholdere: