Debatt og Frokostsamling 27. oktober Møt en av de 33 mest betydningsfulle internett-pionerene

Drar du til Stanford-universitetet i California vil du se en plakett med 33 inngraverte navn. Det er listen over de personene i verden som var mest betydningsfulle i utviklingen av den grunnleggende Internett-teknologien.

arrangeres av Privat: R. Christian Torp og er en del av serien Fredag morgen

Medlempris: Gratis for medlemmer Ordinær pris: Gratis for medlemmer

Tre av dem er norske: Yngvar Lundh, Pål Spilling og Dag Belsnes.

På fredag morgen 27. oktober kom én av dem, Dag Belsnes, til Fredag morgen hos DND.

Internett begynte i 1970-årene hvor flere interne datanett ble utviklet i USA og England. Professor Vinton Cerf tok initiativ til å utvikle teknologier for å sammenkoble slike datanett – derav internetting – og garantere at transport og adressering ble korrekt. Motivet var å kunne overføre data mellom maskiner tilkoblet vilkårlige datanett. Dette er TCP/IP-protokollsystemet.

Belsnes er cand.real. med hovedfag i matematikk fra Universitetet i Oslo (1967). Han har vært forsker på Norsk Regnesentral, professor II ved Institutt for informatikk på Universitetet i Oslo og arbeidet i rådgivingsselskapet Karde AS.

«Fredag morgen hos DND» var denne gang i form av en sofasamtale med Dag. De av dere som deltok på samlingen var svært aktivt involvert i samtalen, akkurat slik vi ønsker det.