Debatt og Frokostsamling 3. mars «Møt en av Norges fremste IT-forskere» – Sofaprat med Trygve Reenskaug

"Endelig..." skrev digi.no da Trygve Reenskaug fikk Rosings Hederspris i 2015.

arrangeres av Privat: R. Christian Torp og er en del av serien Fredag morgen

Medlempris: Gratis for medlemmer Ordinær pris: Gratis for medlemmer

Trygve Reenskaug (86) er i dag professor emeritus ved UiO. Han fikk hedersprisen for sitt arbeid innen objektorientering. Han er mest kjent som opphavet til MVC-prinsippet (Model-View-Controller). Metoden fikk stor utbredelse og benyttes fortsatt av mange utviklere, bl.a i utvikling på mobile flater.

Han er fortsatt aktiv som forsker og da han mottok prisen stilte han med hullkort på scenen. I sin takketale trakk professoren linjene tilbake til 21. juni 1948 og universitetet i Manchester. Den dagen utførte verdens første datamaskin med lagret program sine første instruksjoner.

«Fredag morgen hos DND» var også denne gang i form av en sofasamtale, hvor Trygve vil dele sine tanker og minner om sine 60 år i it-bransjen. I tillegg gjennomførte vi en demo og presentasjon av «Programmering for alle».

Foredragsholdere: