Nettverksmøte 19. april i Tromsø Open Source nettverksmøte og oppstart for nytt fagstyre

Som mange andre bransjer, er Open Source under stor utvikling. Dette er et viktig fagområde for Norge og Dataforeningen ønsker å bidra til å knytte fagmiljøene tettere sammen.

arrangeres av Sikander Lhote og resten av fagfolkene fra faggruppen Open Source

Medlempris: Gratis Ordinær pris: Gratis Meld på

Dataforeningen vil bidra til at fri programvare og åpne standarder, samt filosofien rundt fri programvare, blir bedre kjent og forstått. Som et viktig ledd i dette arbeidet skal vi opprette faggruppen Open Source. I første omgang blir denne lokalisert i Tromsø.

I forbindelse med oppstarten av faggruppen arrangerer vi et nettverksmøte på Clarion Hotel The Edge. Her håper vi å samle alle i Tromsø-regionen som er opptatt av åpne standarder.

Faggruppen skal være en arena for læring og erfaringsutveksling for alle interesserte. Og skal søke å øke interessen om og engasjementet for temaet.

Nettverksmøtet byr på både interessant faglig innlegg og mingling med andre med samme interesse.

Sikander Lhote, DevOps og Cloud Konsulent i Sopra Steria, skal snakke om Open Source protokollen NOSTR, et pseudo-desentralisert nettverk basert på kryptografiske nøkkelpar og et alternativ til peer-to-peer som gjør det enkelt og skalerbart og har derfor en sjanse til å fungere. NOSTR er lisensiert under public domain. Les mer om NOSTR på Github.

I tillegg jobber vi med å få til et annet interessant innlegg.

Før vi avslutter den faglige delen, åpner vi for spørsmål, kommentarer og eventuelt debatt fra salen.

Til slutt tar vi ferden til et egnet sted for å sosialisere. Håper vi sees!