26. mai i Oslo Rethinking Architecture – Barry O’Reilly besøker OSWA etter NDC 2023

OSWA, i samarbeid med JavaBin og Kraftlauget inviterer til en sosial fredagskveld med mat og drikke etter årets NDC-konferanse der gjesten vår er selveste Barry O’Reilly! Eventen er spesielt relevant for utviklere og arkitekter som lurer på hvor arkitektur hører hjemme i moderne software utvikling, hvorfor det har fått et dårlig rykte og hvordan faget vil endre seg i årene fremover.

Shiraz A. Bhaiji

arrangeres av Shiraz A. Bhaiji og resten av fagfolkene fra faggruppen Løsnings- og integrasjonsarkitektur

Medlempris: Gratis Ordinær pris: Gratis Meld på

Les mer og meld deg på her

Som utviklere og arkitekter vet vi at for mye analyse, modellering og dokumentasjon “upfront” både koster mer og resulterer i dårligere systemer, men det samme gjør også for lite design og arkitektur. Arkitektur blir i økende grad flyttet nærmere utviklere i tverrfaglige produktteam som en effekt av dårlige erfaringer med hvordan arkitektur har blitt utøvd før, men samtidig sliter vi med å levere høyere kvalitet i software. Det er åpenbart at vi trenger å snakke mer om retningen til software-design og arkitektur.

Barry O’Reilly spurte seg, hvordan lage morgendagens arkitekter og arkitektur? Han gikk tilbake til universitet og vitenskap, og etablerte en helt ny gren innen software arkitektur med en base i complexity science. Det er viktige spørsmål vi tar sikte på å besvare, som f.eks: Hva er historikken? Hva var feil med de store rammeverkene? Hvor er vi på vei innen software-design? Hvordan kan vi bruke Residuality Theory til å bygge systemer som ikke bare tåler de påkjenninger vi har designet dem for, men også påkjenninger vi ikke har sett for oss.

Ved å delta vil du lære hva som er forskjellen på soliditet, robusthet og anti-fragilitet i software-design. Vi skal også snakke om hva som skjer når systemer utsettes for stress. Barry’s forskning innen dette feltet er betydelig, og det utfordrer hvordan vi tenker på både utvikling og arkitektur. For utviklere er dette en sjanse for å lære mer om arkitektur, mens det for arkitekter vil være en solid kompetanseheving i retningen arkitekturfaget nå er i ferd med å gå.

Speaker – Barry O’Reilly
Barry is a CITA-P certified Architect who has held Chief Architect positions at Microsoft and and iDesign. He has also been a startup CTO, the Worldwide Lead for the Solutions Architecture Community at Microsoft, and founder of the Swedish Azure User Group. He is also a PhD candidate in software design and complexity science.

Program:

17.30 Mingling, mat og drikke Mingling, mat og drikke
18.00 Intro og presentasjon av arrangørene
18.10 Foredrag med Barry — Barry O’Reilly
19.15 Q&A med Barry, Dervis, Shiraz og Martin (og spm fra salen)
19.30 Sosialt fortsetter

Foredragsholdere: