Nettverksmøte 30. september Tableau – erfaringsutveksling og diskusjoner

Tableau er et anerkjent analyse- og visualiseringsverktøy. I et marked preget av mange ulike BI- og visualiseringsverktøy kan det være vanskelig å vite hvilket som er best for deg.

arrangeres av David Aas Correia og resten av fagfolkene fra faggruppen BI & Analytics

Medlempris: Gratis for medlemmer Ordinær pris: Kr. 375,- for ikke-medlemmer Meld på

For eventuell Teams deltakelse

I dette møtet skal vi høre erfaringer fra ulike aktører i Norge og ha en åpen diskusjon om Tableau.

Del 1: Tableau – introduksjon, erfaringer og beste praksis

Foredragsholder: Tore Levinsen

Tore skal vise hvordan man enkelt kan koble til data, analysere og visualisere og dele innsikt med andre, ved å følge beste praksis. Han vil også vise flere reelle eksempler.

BIO

Tore har over 20 års erfaring fra BI-miljøet i Norden, som konsulent, rådgiver, innen salg og som kursholder. Han har holdt kurs for nærmere 1.300 deltakere i Tableau i 15 land.
Han er også leder av TUG Norge, en ivrig Liverpoolsupporter og aktiv trener/kjegleflytter i barneidretten (håndball og fotball).

Del 2: SSB – hvordan vi bruker Tableau og våre erfaringer

Foredragsholder: Thomas Bjørnskau

Statistisk sentralbyrå formidler tusenvis av datasett fordelt på 300 statistikker og et tjuetalls statistikkområder. Med BI-verktøy åpner det seg en ny verden av muligheter for å vise brukerne tall og sammenhenger som kan gi ny innsikt og forståelse for hvordan samfunnet utvikler seg. Men en satsning på nye verktøy krever innsats på mange plan, og det er lett å trå feil. Thomas vil gå gjennom noen årsaker til at verktøy som Tableau er spesielt egnet til å formidle statistikk, samtidig liste opp de 5 viktigste feilene som er gjort så langt.

BIO

Thomas Bjørnskau er seniorrådgiver i kommunikasjonsavdelingen i Statistisk sentralbyrå. Han har jobbet med å utarbeide infografikk og interaktive datavisualiseringer siden 2015. De siste årene har han testet ut av Tableau og resultater så langt er publisert på Tableau public:

Del 3: DFØ – hvordan vi bruker Tableau og våre erfaringer

Foredragsholder: Malin Hogstad

Malin vil fortelle oss mer om hvordan hun bruker Tableau i jobben sin med data, statistikk og analyse av offentlige anskaffelser i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).

Del 4: Panelsamtale / åpen diskusjon mellom foredragsholdere og publikum

Sitter du inne med spørsmål om Tableau? Dataforeningen modererer en samtale mellom foredragsholderne og publikum.

Arrangementet vil i hovedsak være fysisk, men møtelenke vil bli sendt ut dagene før arrangementet for de som vil delta over Teams.

Ønsker du å være partner på våre arrangement? Kontakt oss på bi-analytics@dnd.no

Foredragsholdere: