Nettverksmøte 12. februar i Oslo Test og kvalitetssikring av universell utforming

EUs webdirektiv om universell utforming av offentlige nettsteder og mobilapplikasjoner (WAD) vil bli en del av norsk rett i 2020. Samtidig lanseres WCAG 2.1 slik at universell utforming og god brukeropplevelse blir viktigere enn noensinne.

arrangeres av Hager Debech og resten av fagfolkene fra faggruppen Software Testing (SWT)

Medlempris: 0,00 Ordinær pris: 300,00 eks.mva. Meld på

Dette er noe ikke bare vi testere må tenke på, men også forretning, designere, arkitekter og utviklere.

Faggruppen Software Testing inviterer til nettverksmøte der det både blir presentasjoner rundt kvalitetssikring av universell utforming og paneldebatt.

Test kan ikke leve isolert og i en smidig verden jobber vi som ett team på kryss av roller og kompetanse. Vi har derfor invitert ett knippe mennesker til å belyse hvordan man sammen jobber for kvalitetssikring av universell utforming fra start til slutt.

Vi er stolte av å kunne presentere et sterkt og tverrfaglig panel bestående av

• Sarah Brodwall, fag- og kompetanseansvarlig for universell utforming hos Norsk Helsenett SF
  • Marit Krohn-Hansen, Digital innholdsspesialist /testanalytiker i DNB
  • Glenn Husom, Senior Interaction Designer i Sopra Steria
  • Kristian Munter Simonsen, universell utformingsspesialist – Funka
  • Vegard Haugstvedt, Utvikler i Webstep

Før debatten vil våre engasjerte eksperter bruke 15 minutter til å fortelle oss om arbeidet og utfordringene rundt å kvalitetssikre universell utforming sett fra deres ekspertise. Målet med debatten er å kartlegge ansvarsområdene og det som kreves for å utvikle et brukervennlig system for alle.

Sarah Brodwall, fag- og kompetanseansvarlig for universell utforming hos Norsk Helsenett SF:

«Håpet mitt er at oppmerksomhet rundt EU’s WAD bidrar til å øke satsing på universell utforming generelt.»

Her er link til presentasjonene:
Sarah Brodwall, Norsk Helsenett SF
Marit Krohn-Hansen, DNB
Glenn Husom_Sopra Steria
Kristian Simonsen, Funka
Vegard Haugstvedt, Webstep

Om lag 15% av Norges befolkning har en eller en annen form for funksjonsnedsettelse. Dette tallet tar ikke engang høyde for folk som opplever midlertidig nedsettelse i funksjonsevne, og det faktum er at vi alle kommer til å oppleve funksjonsnedsettelse på et eller et annet tidspunkt i livene våre.

Mange organisasjoner har et ansvar for at deres web-løsninger blir tatt i bruk og samtidig etterfølger lovverket. Kompetansen for å ivareta kvaliteten i løsningene er ikke alltid tilstede, og resultatet blir løsninger som ikke kan benyttes av deler av befolkningen. Hvordan kan vi jobbe for at dette lar seg løse?

Meld deg på i dag, så sees vi den 12. februar!

Det blir lett servering.