Digitalt frokostseminar 1. juni Verifiable Credentials — kan vi øke digitaliseringstakten ved å tenke litt mer analogt?

Det legges enorm innsats i å digitalisere prosesser gjennom integrasjon av ulike datasystemer, både i stat, kommune og næringslivet. Men utfordringene er mange og de fleste er enige om at det tar for lang tid,er for dyrt og risikoen er for høy. Kan ‘Verifiable Credentials’ være et verdifullt supplement for alle situasjonene der noen må verifisere opplysninger om personer eller selskaper, uten at det må lages direkte integrasjoner til kilden til disse opplysningene?

Steinar Skagemo

arrangeres av Steinar Skagemo og resten av fagfolkene fra faggruppen Løsnings- og integrasjonsarkitektur

Medlempris: Gratis for medlemmer Ordinær pris: Kr 150,- inkl mva for ikke-medlemmer Meld på

Verifiable Credentials er standardisert av W3C og er en digital parallell til måten vi legitimerer oss og beviser egenskaper ved oss selv, som at vi er gamle nok til å kjøpe alkohol, har tillatelse til å kjøre bil: Vi har plastkort i lommeboken som vi kan presentere for hvem som helst når som helst uten å kreve tillatelse fra den som utstedte kortet. En slik modell er desentralisert og gir autonomi og fleksibilitet til deltakerne.

I presentasjonen vil Jon Ramvi gå gjennom hva Verifiable Credentials er og eksempler på hvor og hvordan det er tatt i bruk i dag.

Foredragsholdere: