iCalendar

Autonome Elektriske Skip - om Massterly og grønn logistikk

Frokostmøte 12. september 2018 i Oslo

Der er sterkt fokus på miljøvennlige transportløsninger på land og til havs. Dette har ført til en sterk vekst av EL-biler for private og EL varebiler for bedrifter og EL-fly er nå testet. I tillegg kommer EL-sykler og planer for EL anvendelser innen andre sektorer.

Deltakeravgift (eks mva)

Buy
For å få glede av alle våre medlemsfordeler må du være innmeldt i foreningen. Krysser du av for å melde deg inn og delta til medlemspris registrerer vi deg som medlem i DND (kr 925,- for kalenderåret 2018). Velkommen inn i Norges største IT-nettverk!
*Medlemskapet blir fakturert på separat faktura.

Det arbeides med mange konsepter for autonome, elektriske skip i Norge. Først ute i realisering vil være Yara, som i løpet av 2019 vil ta i bruk Yara Birkeland, som uten mannskap skal transportere containere mellom Yaras gjødselsfabrikk på Herøya ved Porsgrunn og utskipingshavnene i Brevik og Larvik. Skipet vil erstatte opp til 40.000 vognlaster pr. år, og medføre en vesentlig reduksjon av CO2 og NOx utslipp.

Masterfly.jpg

I starten av 2018, ble selskapet Massterly etablert av Wilhelmsen og Kongsberggruppen.
"Wilhelmsen and KONGSBERG are joining forces to take the next step in autonomous shipping by offering a complete value chain for autonomous ships, from design and development, to control systems, logistics services and vessel operations."

Masterfly2.png

Selskapet Massterly samarbeider med Yara og andre vareeiere i Norge og i utlandet om utvikling og drift av autonome logistikkløsninger. Dette er et meget spennende grønt logistikk initiativ, av stor betydning for Norge og andre land.

Program:

08:00 Registrering
Frokost serveres

08:30 Velkommen
Faggruppen for Forretningssystemer og Logistikk

08:35 Autonome Elektriske Skip – om Massterly og grønn logistikk
Per A. Brinchmann, styreleder i Massterly

09:20 Fremtidig tilgang på El-kraft i sett i lys av økt forbruk fra EL-biler, Autonome Båter og EL-Fly
Anders Ballari, kraftsystemanalytiker, og har ansvar for tilknytning av nytt forbruk og ny produksjon til, Statnett. ​

10:00 Spørsmål og oppsummering

10:15 Avslutning

Praktiske opplysninger:

Tid: Onsdag 12. september 2018, 08:00 – 10:30
Sted: Ingeniørenes Hus, Kronprinsens gate 17, Oslo.

Vi anbefaler snarlig påmelding. Det er gratis deltagelse for medlemmer av Dataforeningen og kr. 400.- for andre.

Arrangør: Styret i faggruppen for Forretningssystemer og Logistikk
V/ Roar Lorvik og Anja Katrine Hval Jackson