Ukeklikk 32, 2019 Hva skjedde i sommer?

I DND ukeklikk gir vi deg et sammendrag av utvalgte saker, norske og internasjonale, fra siste uke. I dette første ukeklikket etter sommerferien tar vi et litt lengre perspektiv.

I juli stenger Norge, men verden går videre. Her er noe av det som har skjedd både nasjonalt og internasjonalt mens du nøt solen i sommer.

Norge

De to ferske gründerne Anders Rapp og Frode Opdahl har fått 50.000 Euro fra EU for å videreutvikle sitt verktøy for kildesøk. De har laget et verktøy som gir studenter og akademikere forslag til kilder mens de skriver. Produktet er allerede lansert i en tidligversjon som er tilgjengelig for alle som vil prøve det ut. (digi.no)

«… på flere viktige områder er det (også) slik at gode digitale løsninger kan bidra til å bekjempe svindel og kriminalitet. eBevis er en slik digital løsning som gjør flere viktige ting på en gang», skriver statssekretær Paul Chaffey i Kommunal og moderniseringsdepartementet på sin blogg. «eBevis er svaret på dette problemet», fremholder Chaffey.

Partiene leverer deg til Facebook: Besøker du hoyre.no møtes du av en dialogboks hvor det står «Hei! Lurer du på noe? Send oss en melding!». Kanskje står det også «fortsett som [ditt navn]» like under. Det betyr at Facebook, en av verdens største digitale annonseselskaper, gjenkjenner deg på hjemmesiden til et politisk parti i Norge, skriver NRK Beta. De har snakket med Gisle Hannemyr om dette. «Nærmest parodisk at man benytter seg av den typen sporingsteknologi», siteres Hannemyr i artikkelen.

Datasentre er et område i vekst, har Statistisk sentralbyrå konkludert med etter at de på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet har undersøkt datasentervirksomhet i Norge. Disse virksomhetene mer enn doblet verdiskapingen mellom 2010 og 2016. I 2016 var det 557 sysselsatte knyttet til datasentre. Til tross for solid vekst utgjør datasentraler en svært liten andel av BNP. I 2010 var andelen på 0,02 prosent, mens den i 2016 hadde vokst til 0,03 prosent. SSB tar forbehold om at utvalget av virksomheter er bestemt av oppdragsgiver.

Brennhett i Evry: «Hvis en Asperger får en oppgave han trives med, så tar ikke personen lunsj, går ikke på do eller går og røyker, men sitter og jobber i åtte timer og bygget kan brenne ned rundt han uten at han merker det, og det er en enorm styrke», forteller mentor Henning Starholm Steen i Evry til digi.no. Det siste er det kanskje ikke alle som ville fremholde som en styrke i et brennhett arbeidsmarked.

Verden

Talestyrt AI: Av de 562 millioner kineserne som fremdeles ikke var koblet til internett på slutten av 2018, oppga mer enn 87 prosent mangel på datakunnskaper og manglende evne til å bruke pinyin som de viktigste grunnene til å være offline, ifølge en rapport fra februar fra China Internet Network Information Center, referert i South China Morning Post. Talestyrt kunstig intelligens blir nå sett på som en åpning for denne halve milliarden. Salg av smarte høyttalere i Kina vokste med 500 prosent i første kvartal til 10,6 millioner enheter, og Kina gikk for første gang forbi USA som det største markedet. Kina er hjemsted for tre av verdens topp fem leverandører av smarte høyttalere – Baidu, Alibaba og Xiaomi – selv om USA-baserte Amazon og Google fremdeles er de to største.

Justisdepartementet i USA skal granske om store teknologiselskaper begrenser konkurransen. Det kan bli en hodepine for selskaper som Amazon, Facebook og Apple, skriver E24. – Målet med departementets gjennomgang er å vurdere konkurransesituasjonen i online-markedet på en objektiv og rettferdig måte, og sikre at amerikanere har tilgang til frie markeder hvor selskaper konkurrerer ved å tilby tjenester brukerne vil ha, skriver justisdepartementet i sin melding om granskningen. (E24)

Verdt å lese

Fra CIO til CEO: Hvis alle virksomheter drives av programvare, burde vi ikke se noen IT-direktører som overtar som toppledere? Jo, det burde vi. Yvonne Wassenaar har gjort overgangen fra CIO i et selskap til CEO i et annet. Her forklarer hun fornuften i dette og forteller hva du kan forvente deg underveis om du aspirerer til det samme.

Kjekt å vite

verdens emoji-dag den 17. juli stod mangfold i sentrum, og både Apple og Google annonserte at de vil inkludere de nye emojiene i kommende oppdateringer av operativsystemene sine. Nå kan du gi tommel opp med hender i fargenyanser du kan kjenne igjen selv om du ikke er født og oppvokst i Norge.

DND Ukeklikk er en ukentlig oppsummering av uken som har gått og framblikk mot uken som kommer. Det publiseres hver fredag ettermiddag. Du kan også motta det som et nyhetsbrev hver fredag.

Har du tips til saker vi bør se nærmere på? Send dem og en passende diversifisert emoji til redaksjon@dnd.no.