#doITgirl

Den norske dataforening feirer kvinnedagen med å starte vår kampanje for å få flere kvinner inn i IT-bransjen og være med å forme fremtiden.

Historien er full av menn med dårlige løsninger. Et eksempel på dette er forgjengeren til motorsagen som i sin tid ble oppfunnet på 1700-tallet for å gjøre det lettere for kvinner å føde ved å fjerne deler av kvinnens bekkenbein. Motorsagen har siden blitt flyttet fra fødestuen og ut i skogen, heldigvis, men eksempelet viser hvor galt det går når ikke kvinner også får ta en del i utviklingen og fremtiden.

For hver kvinnelige tek-gründer i Norge er det fire mannlige og under 1% av midler fra investeringsselskapene går til kvinnelige tek-gründere. Det finnes eksempler på at kvinner har sett seg nødt til å sende menn som stand-in for å representere seg selv i møter for å få kapital. IT-bransjen er en av de mest innovative bransjene i verden og kanskje den bransjen som kommer til å forme vår fremtid aller mest. Da har vi ikke råd til å gå glipp av alle de kvinnene som går med en gründerdrøm, eller har et ønske om å skape teknologi og være med på å forme fremtiden.

Derfor starter vi i DND i dag kampanjen #doITgirl.

Kampanjen varer fra kvinnedagen 8. mars til Ada Lovelace dagen 8. oktober.

Ada Lovelace er ett av de store forbildene i vår bransje. Hun ble født i 1815, var baronesse i England og regnes for å være verdens første dataprogrammer. Hun var den første som fikk en «analytisk maskin» til å fungere i praksis, og med det la hun grunnen for det vi i dag kaller programmering.

Det hele startet med en kvinne. Gjennom hele kampanjeperioden vil vi å dele inspirerende historier om kvinner som har våget å ta spranget inn i tech-verdenen og lykkes, håper vi flere vil motiveres til å følge drømmene sine og bidra til å forme fremtiden gjennom teknologi.

Vi i Den norske dataforening ønsker å hedre kvinner som har våget å ta spranget inn i tech-verdenen, men vi trenger DIN hjelp til å spre ordet og støtte opp om kvinner i tech-bransjen! Bruk #doITgirl så vi vet om disse damene!

Sett også gjerne av 8. oktober allerede nå for å feire Ada-dagen sammen med oss i DND.