Engasjer deg – bli en ildsjel

Dataforeningen er Norges største nettverk av profesjonelle IT-folk. Her kan du bygge nettverk på tvers av virksomheter, store og små, offentlige og private. Du får en arena der det er mulig å gjøre en forskjell.

Hva er en ildsjel?

Dataforeningen er på mange måter en gedigen dugnad som har pågått i mer enn 60 år. Faget og medlemmenes agenda er foreningens agenda.

Våre ildsjeler er de som holder dugnaden levende, det være seg i faggrupper eller andre sammenhenger.

Som ildsjel får du muligheten til å være med å sette agendaen, møte andre ildsjeler som er interessert i det samme som deg samt å bidra til å skape et bedre digitalt Norge.

Hvorfor skal du engasjere deg?

«Sammen utvikler vi den digitale fremtiden», sier vi om oss selv.

Det er ingen overdrivelse.

Våre medlemmer har en viktig rolle i smått og stort i alt som handler om digitalisering i Norge i dag (og hva handler ikke om digitalisering i dag?) Vi tror at vi som jobber med IT er langt viktigere for AS Norge enn vi erkjenner i hverdagen.

Ved å dele kunnskap og kompetanse oss i mellom og også mot omverdenen tror vi at vi bidrar til at fremtidens digitale Norge er et like godt, om ikke bedre sted enn i dag.

Og, la det også være sagt: du ikke engasjere deg aktivt selv om du er medlem. Det er en mulighet du har, og det er opp til deg å gripe den. Noen engasjerer seg sterkt i perioder og tar så en pause før de kanskje kommer tilbake.

Hvordan engasjerer du deg?

Motoren i Den norske dataforening er de mer enn 50 faggruppene som alle har sine spesielle områder de fokuserer på. Hos oss kan du møte og jobbe sammen med faglig likesinnede innenfor nesten ethvert tenkelig område. Og finner du ikke en faggruppe som dekker dine interesser har du en stående invitasjon til å starte en. Vi hjelper deg i gang og støtter deg og dine faggruppekolleger hele veien.

Faggruppenes aktiviteter varierer fra å arrangere meetups, pub- og/eller nettverksmøter til å skape store, landsdekkende konferanser, som Software og Yggdrasil.

For deg som har meninger som du ønsker å få frem, tilbyr vi en nøytral, landsdekkende «talerstol». Mange av våre ildsjeler intervjues av media som talspersoner for Den norske dataforening. Andre deltar i høringer og offentlige utvalg.

Våre nettsider er også åpne for deg som ønsker å nå ut med et budskap. Der får du tilgang til en kanal som når ut til mer enn 10.000 mottakere.

Hvordan bli en ildsjel?

Det er enkelt: når du engasjerer deg aktivt i Dataforeningen går du straks og med samme inn i kretsen rundt «bålet». Ta kontakt med Hedvig når du er klar.

Ønsker du å starte egen faggruppe i DND Sør-Øst, Vest eller Midt-Nord? Eller kanskje en lokal faggruppe der du bor? Brenner du for et spesielt fagområde? Savner du spesifikke tema? Ønsker du å dele din kunnskap og kompetanse? Savner du et profesjonelt nettverk innen ditt fagområde?

• Fornavn, etternavn