BI-prisen er den gjeveste utmerkelsen BI-folket i norske virksomheter kan få. Fortjener du en plass i BI-Norges «Hall of Fame»?

TV2. Telenor. DnB. DNV GL. Circle K. Har disse noe til felles med din bedrift? Kanskje. BI-miljøet i Norge er på jakt etter årets råeste BI-løsninger. Vil du være med må du skynde deg å fortelle om din løsning.

BI-prisen er antagelig den gjeveste utmerkelsen BI-folket i norske virksomheter kan motta. Den er blitt delt ut årlig gjennom mange år, og foruten de tidligere vinnerne nevnt innledningsvis, finner du blant tidligere finalister virksomheter som Arcus, Bergen Energi, Statens Vegvesen, Hafslund, Nets, Tine, Jernbaneverket. Og mange flere.

Du kan se hele oversikten her.

Kontinuerlig forbedret

I 2018 ble arrangementet forbedret, og forenklet, helt i tråd med bransjens evige bestrebelser for kontinuerlig forbedring.

– Vi har forenklet nominasjonsprosessen og selve juryeringen, forteller Dataforenings-ildsjelen Frances D’Silva.

Påmelding skjer i et enkelt nettskjema. Dersom du blir en av de tre finalistene får du sceneplass og mulighet til å vise en presentasjonsvideo på faggruppens nettverkssamling den 20. november.

Her er vinnervideoen til DNV GL fra 2018:

Demokratisk valg

Også valget av vinner er forenklet, for ikke å si «demokratisert».

— I stedet for at noen få utvalgte skal sitte og bestemme hva de synes er best overlater vi avgjørelsen til deltakerne på arrangementet, sier Frances D´Silva.

«I stedet for at noen få utvalgte skal sitte og bestemme hva de synes er best overlater vi avgjørelsen til deltakerne på arrangementet»

Frances D’Silva

– Så dette blir en slags «folkets pris» for beste BI-løsning?

– Ja, det er akkurat det det blir. Og desto mer heder og ære når man blir kåret til vinner blant likesinnede, sier hun.

Skaper oppmerksomhet

– Og hvor mange millioner får vinneren?

– He-he, ikke så mange. De får et diplom. Men oppmerksomheten vinnere og finalister får i ettertid er erfaringsmessig veldig høy, både fra andre BI-brukere, andre arrangement og media, avslutter hun.

BI-prisen er i regi av Dataforeningens faggruppe BI & Analytics. Det er en aktiv gruppe som vil gjerne høre fra nye ildsjeler. Er du interessert i å bidra, kontakt Frances eller noen andre i styret, eller Signe Iversen i Dataforeningen.

Nominer din kandidat til BI-prisen her.

Publisert 6. september 2019, og sist oppdatert 6. september 2019.