Hvor god er du til å forutsi fremtiden? Fremsynt

Velkommen til Dataforeningens prediksjonsturnering.

1.      Introduksjon

Gjennom Dataforeningens prediksjonsturnering «Fremsynt» inviterer vi til en konkurranse hvor du månedlig kan teste din evne til å forutsi fremtiden.

Etter påmelding mottar du hver måned 10 spørsmål/påstander om fremtiden. Noen har kort horisont (uker) noen har lengre horisont (måneder og inntil ett år). Du benytter en web-side eller deltakerappen BeamReader og har 8-10 dager på deg til å svare, eller justere dine svar før månedens konkurranse lukkes.

Fem av de månedlige spørsmålene dreier seg om generell samfunnsutvikling og hendelser i Norge og internasjonalt og fem er spisset mot IKT og digitalisering, og noen ganger er vi innom Dataforeningens egne aktiviteter.

Les spørsmål og svar

2.      Hva gjør du som deltaker?

1. Gå til websiden eller last ned deltakerappen
    (se linker nedenfor)
  2. Første gang må du registrere deg som deltaker
    Senere kan du logge inn med e-post og valgt passord
  3. Benytt dnd som «game code» og klikk på pilen til høyre for feltet
  4. Legg inn dine prediksjoner i den perioden segmentet er åpent for svar

Delta via web (uten app)

Last ned BeamReader fra Google Play

Last ned BeamReader fra App Store

Husk alltid: Benytt «game code» dnd

Det finnes to typer spørsmål:

• Spørsmål med flere svaralternativer angitt: Her kan du velge å satse «alt på ett kort» eller gardere som forklart med eksemplet nedenfor
  • Spørsmål hvor du skal angi en verdi, f.eks. «Kursen på 1 € i NOK pr 10. januar? Du svarer da med f.eks. 9,85.

Gardering:

Dersom du er usikker på hva du skal svare på et segment kan du «gardere» ved å angi en prosentvis sjanse for at noe vil inntreffe eller ikke. Et enkelt eksempel:

Påstand: President Trump blir stilt for riksrett før 31. desember 2019. Svar: JA/NEI

• Er du helt sikker på at det vil skje, kan du velge å legge inn 100% på JA, 0% på NEI.
  • Er du veldig usikker kan du velge å legge 50% på hvert alternativ.
  • Er du ganske sikker på at det vil skje, kan du f.eks. velge å legge inn 70% på JA, 30% på NEI.

3.      Poengberegning

Når svaret foreligger, blir din poengsum i turneringen regnet ut. Dersom svaret i eksemplet ovenfor var JA, og du har angitt 100% på JA, vil du få 100 poeng. Har du valgt å angi 50% på hvert svaralternativ vil du få 50 poeng, og har du angitt 70% sjanse for JA får du 70 poeng.

Du må alltid sette 100% på ett av svaralternativene, eller spre dine prosenter ut over to eller flere alternativer, til du har «brukt opp» alle 100%.

Der du blir bedt om å angi svar i form av en verdi (som eurokursen) vik korrekt svar gi 100 poeng, Det vil være angitt et maksimalavvik, og ligger du utenfor dette får du 0 poeng).

4.      Informasjon, resultater, registrering

Turneringen vil gå over to år, før den eventuelt blir nullstilt og startet på nytt. Du får tilsendt informasjon om spørsmål som er avklart og dine egne resultater hver måned så lenge du deltar. Du får også vite hvordan du ligger an i forhold til totalt antall deltakere, i forhold til «10-på-topp» og i forhold til en «apekatt» som baserer alle sine svar på «terningkast» og gjetter ukvalifisert på hva fremtiden vil bringe.

Ingen komplett resultatliste blir offentliggjort. Ingen blir hengt ut for svake resultater. Dette skal være morsomt og uhøytidelig, men engasjerende og kanskje litt lærerikt.

Første gang du deltar må du registrere deg med epost og velge et passord. Senere går du bare rett inn i appen og svarer på rundens spørsmål.

«Om du ønsker kan vi gjerne etablere en brukerkonto for deg: Bare send en e-post til fremsynt@dnd.no, Du vil da få svar på epost med innloggingsinfo og et åpningspassord som du selv kan endre.»

Husk at vi alltid bruker dnd i feltet merket «Code»/ «Game Code» og klikk på pilen til høyre for feltet.

Start månedens prediksjonsturnering ved å klikke på det gule ikonet. Du kan bla mellom 10 oppgaver ved å benytte piltastene nederst, eller sveipe.

Kontakt: Ta gjerne kontakt på fremsynt@dnd.no dersom du har spørsmål eller trenger hjelp til å komme i gang!