Fyrtårnet på toppen av Oslo og arven etter Rosing

Hedrer bransjen: — Vi lever av kunnskap, og kunnskap er en av de tingene det ikke blir mindre, men heller mer av, når du deler med andre, sier Sopra Sterias toppsjef Kjell Rusti. 17. oktober deler han og andre ildsjeler ut Rosing og Konsulentprisen.

– Konsulentbransjen består av mennesker, sier Kjell Rusti. – Det er mennesker som gjør jobben, ikke bedrifter og teknologier.

Ventetiden i resepsjonen til SopraSteria består av mer meditasjon enn utålmodighet. Utsikten fra noen og tjuende etasje er spektakulær og egnet til å gi perspektiv og balanse før møtet med hvem det nå enn er som står for tur denne gangen.

Denne gangen er det sjefen sjøl, Kjell Rusti, som står for tur. Etter 10 minutter kommer han ruslende, smilende mot meg fra de indre gemakker. Den blide sørlandsstemmen kjennes betryggende.

Men Kjell Rusti er mer enn en blid sørlending. Han er fyrtårnet for fyrtårnene i en av Norges mest attraktive arbeidsplasser for konsulenter

– Vi har alltid tenkt at det handler om mennesker, sier han. – Teknologi og hvilket selskap som står bak er ikke det viktige, det er hver og en av oss som mennesker og fagpersoner. Vår filosofi er å dyrke fram «fyrtårnene» i bransjen. Hvis vi greier å foredle de beste og få de til å trives og leve vår «power of sharing»-verdi, blir de hos oss, sprer positiv energi rundt seg og tiltrekker seg andre dyktige folk.

Hedrer bransjen: — Vi lever av kunnskap, og kunnskap er en av de tingene det ikke blir mindre, men heller mer av, når du deler med andre, sier SopraSterias toppsjef Kjell Rusti. 17. oktober deler han og andre ildsjeler ut Rosing og Konsulentprisen.

«Power of sharing» er et slagord som gjentas ofte i de øverste etasjene i Postgiro-bygget. Ikke minst av Kjell selv.

– Det handler om delingskultur, sier han. – Vi lever av kunnskap, og kunnskap er en av de tingene det ikke blir mindre, men heller mer av, når du deler med andre.

Kjell Rusti har vært medlem av Dataforeningen siden … «jeg vet faktisk ikke. Det har vært en del av min profesjonelle hverdag så lenge jeg kan huske.»

I SopraSteria har han vært lenger enn SopraSteria har eksistert. Hans karriere startet i et selskap de færreste lenger husker, stormaskinselskapet Bull. Det solgte konsulentbiten sin til Steria i 2001, og Kjell ble med på lasset.

Så Bull kan regnes som en av forfedrene til dagens SopraSteria. Og Bull ble faktisk skapt på hullkort-patentet til en nordmann, nemlig Fredrik Rosing Bull.

Det er i hans navn Dataforeningen og partnere deler ut Rosing-prisene.

I år, 99 år etter at Rosing Bull tok ut sitt patent, er Kjell Rusti en av de som bærer arven etter Rosing videre som jurymedlem i en av Rosing/Konsulentpris-juryene

– Det jeg syns er viktig med Rosing er at det gir oss en mulighet til å trekke fram de ofte altfor usynlige heltene i IT-industrien på nøytral grunn.

– Det handler ikke om individene men det kollektive. Det handler om å vise fram bransjen. Det handler om å dele. Det handler — igjen, smiler han det lune smilet sitt, om «the power of sharing».

For når man går det digitale Norge nærmere innpå klingen, oppdager man at det er mye dugnadsånd involvert, om enn med større kommersielt innhold enn vi vanligvis forbinder med ordet.

– Mange av de store prosjektene ville aldri blitt virkelighet hvis ikke kunden og mange leverandører som til daglig er konkurrenter, gikk sammen og gjorde det til virkelighet, sier Kjell Rusti.

Han nevner Ruter-appen som et eksempel.

– Alt vi kan gjøre for å løfte fram slike prosjekter og ikke minst få kundene til å stille opp i fellesskap med sine leverandører ville styrke bransjen. Rosing er en slik arena for å sette lys på de gode prosjektene, sier han.

Rosing- og konsulentprisjuryene er nå i arbeid. Priskandidatene er kommet inn, nominasjonsfristen er ute, og vinnerne offentliggjøres den 17. oktober 2018.

Du kan melde deg på arrangementet her.