Ukeklikk 35, 2019 Google-Siri, Fremsynt, Astrup og SnIT

Tilbakeblikk på uken som gikk og fremblikk på ukene som kommer.

Klart for Fremsynt

To menn ved spillebord
Prediksjonsanalyse?

«Det er vanskelig å spå, især om fremtiden», er det blitt sagt. Dataforeningens medlemmer er ikke ukjent med prediksjoner. Ikke minst har folkene i de ulike Business Analytics-faggruppene et nært forhold til å bruke data om fortiden til å spå om fremtiden.

Men det hender intuisjon gjør en bedre jobb, og i hvert fall når det er en intuisjon fra mange. Dataforeningens Asgeir Myhre leder nå en helt ny aktivitet som går på tvers av alle faggrupper, hjerter og hjerner i den mangfoldige foreningen. Gjennom prediksjonsturneringen «Fremsynt» skal vi undersøke om det er sant som det er sagt, at «the wisdom of crowds» er større enn visdommen i enfoldighet. Les mer om dette unike prosjektet og meld deg på turneringen.

Hva skjer?

Nikolai møter SnIT

Nikolai Astrup møter SnIT, nettverket for IT-toppledere i Dataforeningen den 18. september. Senere i september samler vi noe av det beste Norge kan oppdrive innen naturlig intelligens for å diskutere innspill til Nikolai Astrups planer om kunstig intelligens. Kunstig intelligens er også tema for AI-konferansen.

Faggruppa for software-testing drømmer om å gjøre Odin til verdensstjerne. Det starter på hjemmebane med den årlige, tradisjonsrike og stadig mer populære testkonferansen Odin. Trondheims-versjonen av Make Data Smart-konferansen arrangeres i slutten av november. Konferansen Cybersikkerhet på styrerommet har ferdigstilt programmet med en imponerende samling foredragsholdere.

Sliter du med å få ting gjort er det nytt kurs i Getting Things Done snart, og strever du med kravspesifikasjonen bør du ta en prat med The Robertsons. Når kravspesifikasjonen er i boks handler det om IT-kontrakter, og når høstmørket siger inn blir det godt å sette seg foran ildplassen og diskutere det store spørsmålet «Kan Oslo bli en av verdens beste byer innen mobilitetstjenester?»

Folk

Lillian Røstad blir ny leder for forretningsrådgivning i Sopra Steria og går inn i konsernledelsen; Making Waves ansetter 30 nye; Google-Siri (i motsetning til hun i Apple) forlater Google etter 12 år; Håvard Wiik går til Computas; Europas øverste databeskytter, Giovanni Buttarelli, er død.

Firma

VMware blar opp 4,8 mrd. dollar for PaaS-selskapet Pivotal og sikkerhetsselskapet Carbon Black; Google har kjøpt giganttomt i Skien.

Kjekt å vite

Google strammer tøylene overfor debattglade ansatte gjennom et trekk som av New York Times beskrives som noe som kan skape «en endring i oppfatningen av selskapets avslappede arbeidskultur». Dette følger en kontrovers med en ansatt som hevder han fikk sparken på grunn av sitt konservative politiske ståsted.

Neste versjon av Android er Android 10. Ikke en dessert, slik de har gjort med de forrige ni, men bare et nummer. Det har utløst mye ord- kreativitet, som at «Google deserts desserts». Mest arbeid tror vi Dieter Bohn la inn i sin kommentar på Twitter:

DND Ukeklikk er en ukentlig oppsummering av uken som har gått og framblikk mot uken(e) som kommer. Det er et konsept som er under utvikling og vil finne sin form etterhvert. Vi tar gjerne tilbakemeldinger. Ukeklikk publiseres hver fredag ettermiddag. Du kan også motta det som et nyhetsbrev hver fredag. Les tidligere ukeklikk her.