Harde fakta om soft konferanse: Software er Norges største IT-dugnad

I februar arrangeres Software 2019. Det er sannsynligvis Norges mest tradisjonsrike IT-konferanse. Det er mer enn 30 år siden den ble arrangert for første gang, og likevel holder den seg forbløffende ung og vital.

På 80-tallet syns sentrale folk i norsk datamiljø at fenomenet programvare begynte å bli veldig interessant. I 1983 ble det holdt en stor Nordata-konferanse med tema software, og to år senere startet Dataforeningen en konferanse for å belyse problemet. De  kalte konferansen «Software», og det har vært navnet siden da.

Computerworld var messeavis for Software ‘85. I sin lederartikkel forklarte daværende redaktør Per H. Berrefjord den voksende interessen slik:

«Det som gjør [programvare] ekstra interessant er at det mer og mer handler om vanlige mennesker. Så lenge edebetene rådet grunnen alene var det liksom på sin plass å stille de mystiske boksene i fokus — og la programvare være noe for trollmenn i hvite frakker.»

Per H. Berrefjord i CW 1985

Computerworlds lederartikkel om Software 1985

Software-konferansen i 1985 ble en kjempesuksess og vokste til en stor årlig messe hvor «alle» bare måtte være med. Store internasjonale navn kom for å vise seg fram. Bill Gates var der minst én gang og holdt åpningsforedraget.

I mange år ble konferansen holdt i Sandvika, i det som noen kanskje fremdeles husker som InfoRama-senteret. I dag er dette messeområdet slukt av Sandvika Storsenter.

I februar arrangeres Software 2019 på samme sted det har vært holdt siden årtusenskiftet: Radisson Blu på Holbergsplass i Oslo.

Software er fremdeles det største og viktigste arrangementet Dataforeningen har, til tross for at det i løpet av et år holdes mange hundre ulike kurs, konferanser og nettverksmøter i regi av de ulike regionale foreningene.

Det er ikke spesielt fokus på software lenger, men navnet er det samme.

— Mange mener at vi burde ha byttet navn, sier Dataforeningens konferansegeneral Asgeir Myhre. — Men konferansen fornyer seg og utvikles fra år til år, og når alt annet endrer seg er det viktig å holde fast på navnet. Det har lange tradisjoner og er et sterkt varemerke i den norske IT-bransjens bevissthet.

Jeg finner Asgeir Myhre ved enden av et digert, hesteskoformet møtebord minutter før et tyvetall frivillige ildsjeler i Dataforeningen kommer for å bruke enda noen ettermiddagstimer på enda et planleggingsmøte for gigantarrangementet.

—  Det er et fabelaktig høyt engasjement fra ildsjelene i Dataforeningen, og totalt er det et 50-talls mennesker som bruker sin fritid på denne konferansen hvert år, forteller Asgeir.

Programmet for 2019-versjonen av Software har digitalisering av samfunnet som en rød tråd.

— Programmet skal vise bredden i digitaliseringen av Norge, sier han.

—  Det spenner fra ledelse og strategi, via robotikk og kunstig intelligens, til virksomhetsarkitektur. Men ingen går lenger på Software for å lære mer om  «fenomenet programvare», ler han.

—  Hvor mye legger du personlig inn av gratisarbeid for Dataforeningen for Software, Asgeir?

—  I fjor ble det rundt 300 timer. Jeg tipper det blir omtrent det samme i år.

Les mer om Software 2019 og meld deg på.

Software før og nå

Software ble arrangert første gang i 1985. Stikkordene fra programmene i de to årene speiler endringene i bransjens og profesjonens fokus på de 34 årene som er gått.

Software 85

Software – et vekstområde for norsk industri
  • Softwaremarkedet i Norge og Skandinavia
  • Hardware eller software-leverandør?
  • Markedet for generelle hjelpemidler
  • Markedet for applikasjonsløsninger
  • Administrere 4. generasjons standardapplikasjoner
  • Dataassistert arbeidsplass i bank
  • Kjøp av Software
  • Jus og programvare
  • Norsk software på verdensmarkedet?

Software 2019

Sammen utvikler vi den digitale fremtiden
  • Virksomhetsarkitektur
  • Digital transformasjon av Oslo
  • Etikk og kunstig intelligens
  • Cloud computing
  • Eierskap til egne data
  • Blockchain
  • Kunstig intelligens og robotikk
  • Prosjekt, program og porteføljestyring
  • Informasjonssikkerhet
  • Ledelse og strategi
  • Løsnings- og integrasjonsarkitektur
  • Jus og AI
  • Ikke-invaderende overvåkning
  • Menneskehetens fremtid
Her er programmet for Software 85 🙂
Besøksutviklingen på Software fra 1989 til 2018.