Heder og ære i Jakobskirken

26. november 2015 Av: Cille B. Gjørtz

Rundt 250 IT-folk samlet seg i kirkerommet for tredje året på rad. De skulle lytte til eksperter, oppleve internasjonal keynote og sist men ikke minst, var de nominerte svært spente på om de kom til å vinne i sin klasse. Den mest overraskede var kanskje Trygve Reenskaug som mottok Hedersprisen 2015.

Mikkel Nielsen - Accenture 2
Mikkel Nielsen fra Accenture dro i gang en forrykende lyntale om fremtidens helsevesen og muligheten for at roboter skal diagnostisere pasienter. Foto: Ingar Næss
Mikkel Nielsen - Accenture 1
Mikkel Nielsen fra Accenture Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Phil Winters 1
Phil Winters, hovedkeynote på DNDs Årskonferanse Rosing blir kalt
Phil Winters 2
Phil Winters (Foto: Ingar Næss) — at Kulturkirken Jakob.
Phil Winters 3
Phil Winters (Foto: Ingar Næss) — at Kulturkirken Jakob.
Richard Bowers 1
Crooner Richard Bowers holdt oss i gang i pausene med blant annet Frank Sinatra-låter. Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Christian Torp
Christian Torp, COO i DND ledet oss med stødige skritt gjennom kvelden. Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Girl Geek jury
Årets Girl Geek-jury, her representert ved Nina Alida Nordbø (t.v.) og Bente Karlnes Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Girl Geek vinner Torgeir Waterhouse
Girl Geek vinner: Lær Kids Koding, Torgeir Waterhouse var ydmyk. Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Girl Geek Vinner
Lær Kidsa Koding møtte mannsterke for å ta imot prisen Årets Girl Geek 2015! Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
IT-Sikkerhet juryleder Johan Nygaard fra ISACA
Juryleder Johan Nygaard fra ISACA delte ut IT-Sikkerhetsprisen til Crypho. Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
IT-Sikkerhet vinner Crypho
Geir Bækholt, Founder av Crypho tok i mot IT-sikkerhetsprisen. Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
IT-direktør jury
Juryleder Ragnvald Sannes, BI delte ut prisen Årets IT-direktør som deles ut for andre gang i år. Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
IT-direktør vinner Wroldsen
Årets IT-Direktør: Karl Olav Wroldsen fra Skatteetaten. Prisen hedrer en IT-leder (IT-direktør, CIO, CTO) som har utmerket seg gjennom sin innsats for å bidra til utvikling av virksomheten i form av forretnings-utvikling og innovasjon, eller at man bidrar til “operational excellence” gjennom effektive prosesser og tjenesteleveranser på forretningssiden. Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Markeringsprisen jury utdeling vinner
Markeringsprisen deles ut for første gang 2015. Det er DNDs sentralstyre som deler ut prisen, her representert ved styreleder Cathrine Klouman. Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Markeringsprisen vinner Hoff
Markeringsprisen 2015 gikk til: Per Morten Hoff fra IKT Norge Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Topplederprisen vinner Rusti
Årets Toppledere: Kjell Rusti sjefen i Sopra Steria og Gunnar Bovim, rektor ved NTNU vant denne gjeve prisen i år. Foto: Ingar Næss
Hederspris jury
DNDs egen styreleder, Cathrine Klouman delte ut Hedersprisen 2015. Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Hederspris vinner
Heder og ære til Trygve Reenskaug som har vært involvert i forskning rundt objektorienterte metoder i en årrekke, og utviklet bl.a. OOram rollemodellerings- metode og verktøy i 1983. Årets hedersprisvinner er mest kjent for å ha formulert model-view-controller-prinsippet for design av programvare for brukergrensesnitt i 1979 (mens han oppholdt seg hos Xerox PARC i Palo Alto, California). Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Publikum
Stappet kulturkrike med over 200 gjester, nominerte og prisvinnere. Takk for at dere bidra til å gjøre denne ettermiddagen og kvelden så flott. Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Richard Bowers 3
Richard Bowers Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.
Sofa-debatt 1
Skavland-stil: Ja hvorfor ikke samle alle keynotesene i sofaen og diskutere digital ledelse? Det kunne Skavland også gjort, om han hadde hatt samme tilgang til dyktige mennesker som vi har :o) Foto: Ingar Næss — at Kulturkirken Jakob.

Hedersprisen 2015: Trygve Reenskaug

Rosingakademiets Hederspris deles ut til enkeltpersoner som på en fortjenestefull og betydelig måte har bidratt i utviklingen, markert og preget norsk IT-fag og -bransje nasjonalt eller internasjonalt over en lengre periode. Prisen deles ut de år det er funnet verdige kandidater.

Juryens begrunnelse:
Vinneren av Årets Hederspris er professor emeritus og forsker ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo. Han har, gjennom sin karriere, vært en populær foredragsholder og har skrevet en rekke bøker. Han er fortsatt aktiv i dag.
Årets Hedersprisvinner har vært involvert i forskning rundt objektorienterte metoder i en årrekke, og utviklet bl.a. OOram rollemodellerings- metode og verktøy i 1983.

Fordelen med å benytte dette mønsteret er forenklet kode ved å unngå replikasjon, og gjenbrukbare objekter som kan brukes i andre view (f.eks webgrensesnitt for mobiltelefoner som skiller seg fra grensesnitt for nettlesere på datamaskiner).  Model-view-controller benyttes av mange programmerere i dag.

Juryen har i år bestått av

• Cathrine Klouman, Harald A Møller
  • Terje Mikalsen, Tysvar
  • Geir Horn, NetCom
  • Morten Thorkildsen, Rejlers
  • Truls Berg, Digital Insight
  • Kjell Rusti, Steria
  • Cato Musæus, CM Consult
  • Alfhild Stokke, Helse Sør-Øst
  • Tone Dalen, Dataforeningen

Årets Girl Geek: Lær Kidsa Kode

Lær Kidsa Koding møtte mannsterke for å ta imot prisen Årets Girl Geek 2015!
Prisen går til den stadig voksende gjengen frivillige som gjør en forskjell i samfunnet!

Juryen sier blant annet at de får prisen fordi de jobber høyt og lavt for å få koding inn i skolen:

• sprer delekultur gjennom frivillig arbeid
  • får tusenvis av barn til å leke, skape, teste på arrangementene deres
  • Lær Kidsa Koding har blitt en landsdekkende bevegelse!
  • de Løfter Norge inn i framtiden

Juryledere: Nina Alida Nordbø, NRK og Herdis Modøen, Bergen offentlige bibliotek

IT-sikkerhetsprisen: Crypho

Dette er et samarbeid mellom DND, ISF og ISACA, og deles ut for å skape interesse for, fokusere på, og markere betydningen av IT- og informasjons-sikkerhet
Prisen ble delt ut for første gang i 2002. Årets vinner av Rosing IT-Sikkerhetsprisen 2015 har utmerket seg svært positivt ved sitt sterke fokus på informasjonssikkerhet og personvern.
Problemstillingene som både informasjonssikkerhet og personvern stiller ovenfor samfunnet og de løsningene vi benytter har vært en avgjørende faktoren for juryens beslutning i år.

Vinneren har over tid jobbet for å fremme informasjonssikkerhet og personvern i det Norske og Internasjonale markedet og er et godt eksempel på at Norske informasjonssikkerhetsvirksomheter kan være en eksport og er med å sette Norge på det internasjonale kartet.
De har jobbet over tid med et produkt som har høye krav til sikkerhet og strenge krav til kryptering, samtidig som de har satt brukerens personvern og eierskap til egen data i sentrum.

Slike problemstillinger kan fort føre til en høy brukerteskel, men vinneren har klart å kombinere høye sikkerhetskrav med en løsning som er enkel å benytte for vanlige brukere.
Med brukervennlighet i fokus har vinneren klart å lage en løsning som bidrar til å heve sikkerhetsnivået nasjonalt som internasjonalt for vanlige brukere og virksomheter, men også for journalister og menneskerettighetsforkjempere verden over.

Juryleder: Johan Nygaard, CISO/Seniorrådgiver, Senter for IKT i utdanningen, President, ISACA

Markeringsprisen 2015: Per Morten Hoff, IKT Norge

Prisen deles ut av styret i Den Norske Dataforening og den har vært delt ut én gang tidligere, da under navnet motiveringsprisen.

Få, om ingen, har vel markert så tydelig som årets vinner av Rosings markeringspris, hvor viktig og nyttig IT kan være i det norske samfunn. Vinneren har talt teknologiens sak i alle de kanaler som har vært tilgjengelige til enhver tid. Han snakker rett fra hjertet med et så tydelig engasjement at det ikke er noen tvil om at hans budskap må tas på alvor.

Hans mål har ikke bare vært å fremme IT-industrien i Norge, men også å få norske politikere til å forstå og brenne for IT som verktøy i offentlig sektor, og som et bærekraftig næringsområde i Norge, aller helst også med en miljøvennlig profil.

Vinneren har slitt mange sko både i offentlige korridorer, mediers studios, på konferansescener og ute blant norske virksomheter. Bare en meget sjelden gang har han tatt til orde for å dabbe litt ned, når det kan se ut som om man skynder seg litt for mye i en retning uten å sjekke terrenget rundt.

Vinneren har gitt IT en viktig stemme i det norske samfunn og derigjennom bidratt til at nordmenn generelt er blant de i verden som bruker IT mest.

Juryleder: Styreleder i DND Cathrine Klouman

Årets IT-Toppleder: Gunnar Bovim, NTNU og Kjell Rusti, Sopra Steria

Prisen deles ut til en toppleder som har utmerket seg mht. å anvende IT i egen virksomhet. Kandidaten skal ikke bare ha vist god forståelse for hvordan IT kan bidra til å utvikle eller forbedre virksomheten, men også foretatt prioriteringer og fattet beslutninger som har gitt resultater. Juryen ønsker nominasjoner fra private og offentlige virksomheter som er brukere av IT i egen virksomhet.​ Prisen har vært delt ut åtte ganger tidligere​​.

Gunnar Bovim, rektor, NTNU:
Leder en institusjon som

• har fremskaffet 2 Nobelprosvinnere i medisin, som igjen benytter seg av avanserte medisinskfaglige analyseverktøy og "big data" for å oppnå verdensomspennende anerkjennelse.
  • utdanner hvert år en stor mengde ingeniører innen realfag og IKT.
  • er et "arnested" for knoppskyting og grunderbedrifter innen data. Mange av dem har gjort stor suksess (eksempler som Fast, Q-Free, berøringsskjermer til mobil etc.
  • er en foregangsinstitusjon for samarbeid mellom akademia og næringsliv.

Han er er forkjemper for å sette søkelyset på utdanning innen IKT og realfag, noe Norge trenger for å utvikle ny industri.
Vinneren har en særdeles høy popularitet innad i institusjonen.

Gunnar Bovim var forhindret fra å møte, men se og hør hans takketale her:

Kjell Rusti, administrerende direktør i Sopra Steria:
Har ledet Steria gjennom en imponerende vekstfase: Fra 1998 har selskapet vokst fra 200 medarbeidere til over 1000 idag, og omsetningen har økt fra 436 millioner kroner til en forventet omsetning på nærmere 1,5 milliarder kroner i 2014. Veksten har vært organisk, og selskapet har under Rustis lederskap levert positivt resultat i alle år. I 2013 hadde selskapet et driftsresultat på 80 millioner kroner.

Rusti har også vært styreleder i Den norske Dataforening, styremedlem i det børsnoterte selskapet PSI Group ASA og styremedlem i HSH.

Jurymedlemmer:

• Thomas Bergerskogen, CEO, Computerworld
  • Morten Torkildsen, CEO, Rejlers
  • Christian Torp, COO, DND

Årets IT-Direktør: Karl Olav Wroldsen, Skatteetaten

Prisen hedrer en IT-leder (IT-direktør, CIO, CTO) som har utmerket seg gjennom sin innsats for å bidra til utvikling av virksomheten i form av forretnings-utvikling og innovasjon, eller at man bidrar til “operational excellence” gjennom effektive prosesser og tjenesteleveranser på forretningssiden​. I år deles prisen ut for andre gang​.

Årets  vinner har en lang fartstid bak seg i en organisasjon som er langt fremme innen sin sektor, og har vært delaktig i en lang serie av leveranser. En viktig del av arbeidet har vært å rydde i silosystemer og skape en god plattform for tverrfaglig samhandling og gode tjenester som innebærer reelle forenklinger  for brukerne. Organisasjonen har vært gjennom omstillingsprosesser og tatt ut betydelige effektiviserings- og samfunnsøkonomiske gevinster over flere år. Arbeidet er langt fra fullført, men nå er man i en fase der man har god styringsfart fremover og man regelmessig implementerer nye løsninger. A-ordningen er siste skudd på stammen av forenklinger.

Juryleder: Ragnvald Sannes, BI og leder av DNDs Fagruppe Ledelse og Strategi