Fremsynt-deltakerne fikk rett igjen: Heftig nedlasting av digitalt førerkort

Første uke i oktober lanserte Statens vegvesen/Vegdirektoratet en mobilapp for digitalt førerkort. Nå gjør det ikke så mye om du glemmer førerkortet ditt hjemme, bare du tar med mobilen på kjøretur!

I oktober-utgaven av Fremsynt ba vi deltakerne forutsi hvor mange som ville laste ned denne appen innen 1. desember.

Snittet av alle prediksjoner var 1.051.148.

Fasit: Vegdirektoratets beste estimat for antall nedlastninger
pr 1. desember er 1.100.800.

Samferdselsminister Jon Georg Dale har lastet ned sitt digitale førerkort.
(Foto: Samferdselsdepartementet/Tor Midtbø)

Dermed har ca halvparten av norske innbyggere med førerkort allerede har sikret seg en digital versjon.

Om digitalt førerkort

• Nå kan du enkelt laste ned og bruke ditt digitale førerkort. Appen «Førerkort» kan brukes istedenfor ditt fysiske førerkort for kjøring i Norge
  • Blir du stoppet i kontroll må du vise gyldig førerkort. Du kan velge om du vil ha med deg ditt digitale eller fysiske førerkort når du kjører. Det er ikke nødvendig å ha med begge.Bruker du det digitale førerkortet må du huske å ha nok batteri på mobilen til hele kjøreturen, og skjermen må være lesbar.

Digitalt førerkort er gyldig som legitimasjon dersom du blir stoppet i trafikkkontroll. Du kan ikke forvente at det blir godkjent som legitimasjon i andre tilfeller.

• Digitalt førerkort er kun gyldig i Norge. Skal du til utlandet må du fortsatt ha med ditt fysiske førerkort.

(Kilde: Statens vegvesen/Vegdirektoratet)

Bli med i Fremsynt du også – runde 4 er åpen frem til 10. desember!

I vår prediksjonsturnering tar deltakerne stilling til 10 spørsmål/ påstander hver måned. De fleste handler om utvikling hvor IKT spiller en vesentlig rolle. Deltakerne kjemper om poeng, heder og ære, men først og fremst skal det være morsomt og lærerikt. Resultatene bidrar til å sette fokus på saker vi mener fortjener oppmerksomhet.

Turneringen er åpen for alle, ikke bare Dataforeningens medlemmer.

Snarvei til spillet

(Bruk «game code» dnd)

Første gang du deltar må du registrere deg, men du deltar anonymt med et tildelt eller selvvalgt kallenavn.

Ta gjerne kontakt med oss om du lurer på noe, eller ønsker hjelp til å sette opp en konto for deg:
Send e-post til: fremsynt@dnd.no