Video fra SW2020 (keynote dag 1) Hva skjer med en nasjon som mangler grunnleggende digitale ferdigheter?

Gikk du glipp av relevante og gode foredrag under SW2020? Vi publiserer videoopptak av flere innlegg, sammen med kopi av presentasjon som ble benyttet under foredraget. Dette er hentet fra keynote i plenumsesjonen dag.

Takk til Bernt og til våre flotte partnere som gjorde konferansen mulig!

(Her er link til pdf-versjon av presentasjonen)

Hør også på Q&A med Jon Niklas Rønning på slutten av videoinnslaget!

Ja, det er Norge vi snakker om! Ferske tester viser at 30 % av dagens ungdom ikke behersker tekstbehandling, regneark eller kan håndtere ulike filformat og mappestrukturer. Dette er ikke kun et eldre-problem. Hva er det de ikke kan? Hvordan skjuler de det i hverdagen? Hva koster det oss?

Datakortet har over 20 års erfaring i beskrivelse og testing av ulike fagområder innen alt fra fotball til bank. Til manges overraskelse viser tester store mangler i grunnleggende dataferdigheter – også blant ungdom. Mange tror at dette er et eldre-problem som vil løse seg selv etterhvert. Men er det riktig å akseptere mangel på basisferdigheter hos så mange? Og hvorfor mangler 30 % av ungdommen som kommer ut fra skolen tilsvarende ferdigheter? Opprydding i begreper og fakta blir presentert.

Bernt Nilsen

Administrerende direktør | Datakortet AS

Bernt Nilsen er sivilingeniør fra NTH i data/telekommunikasjon, bedriftsøkonom fra BI Oslo og pedagogisk seminar fra Lærerhøgskolen i Trondheim. Han har hatt en rekke verv i Dataforeningen, Tekna, NHO bla.

Han startet Datakortet i 1996 og Norsk Test i 2000. De har nå nesten 500 testsentre landet rundt og drifter en rekke nasjonale sertifiseringer som Båtførerprøven, autorisasjon av finansielle rådgivere, innkjøpskortet osv. Bernt Nilsen har startet Lær Kidsa Koding lokalt og organisert og vært dommer for First Lego League både i Skandinavia og USA.