«Vi har unike fortrinn for internasjonal suksess» John Markus Lerviks lavthengende frukt for norsk industri

Han har startet to globale programvareselskap fra bunnen av og er nå i gang med det tredje. Nå utfordrer John Markus Lervik norsk industri til å tenke og handle annerledes.

John Markus Lervik er en av få nordmenn som har knekt koden for globalisering av norske teknologiselskap. Nå har han oppdaget en ny potensiell gullgruve. Men skal vi hente ut alt gullet, krever det at industrien slutter å jobbe isolert.

– Norge har en unik mulighet til å stå frem globalt innen programvareutvikling, sier en døgnvill John Markus Lervik på Skype fra Tokyo.

Han mener at Norge har fortrinn som gjør at vi kan lykkes globalt, men da må industrien komme ut av siloene sine.

– Dette gjelder ikke minst innenfor digitalisering av industrien, som står overfor en fundamental transformasjon de neste 10-15 årene, sier han.

John Markus er gründeren bak Fast Search & Transfer og Cxsense. Begge selskapene ekspanderte internasjonalt etter etableringen. For et par år siden startet han Cognite, som startet med å utvikle en dataplattform for industrier vi gjerne assosierer med nettopp «plattformer»: olje og gass.

– Jeg har aldri jobbet inn mot industriell software før, og ser at her er det mange lavthengende frukter som vi kan plukke, både som nasjon og bransje. Men da må vi slutte å lage egne, proprietære løsninger.

Cognite jobber ikke bare innenfor olje og gass.

– Innenfor tradisjonell industri er de aller fleste løsninger laget for den enkelte industrielle aktør, og de har sett det som en konkurransefordel å spesifisere den for seg selv. Men dette resulterer i at disse systemene forvitrer og dør over tid, fordi de bare blir brukt av et selskap. Dette er synd, for de dekker generelle områder som alle industrier trenger.

– Men Norge er et lite land. Hva gjør at du tror vi har spesielle fortrinn for å lykkes?

– Vi har en industriell kompetanse som ikke står tilbake for noen, og i tillegg har vi den norske samarbeidsmodellen som er et unikt fortrinn når man skal skalere en virksomhet globalt.

– OK, så nå forstår vi utfordringen du gir oss. Hva er løsningen?

– Nå går telefonen min tom for batteri, så det må jeg komme tilbake til på min keynote på Software 2019, avslutter John Markus før skjermen går i svart.

John Markus Lervik frister med lavthengende frukt (bakgrunnsfoto: Pixabay CC 0)

Møt og la deg inspirere av en av Norges fremste internasjonale kapasiteter på det å skape globale selskap, John Markus Lervik, på Software 2019.