Hvor flink er du til å forutsi fremtiden? Klarsyn

Velkommen til Dataforeningens prediksjonsturnering.

1.      Introduksjon

Gjennom Dataforeningens prediksjonsturnering «Klarsyn» inviterer vi til en konkurranse hvor du månedlig kan teste din evne til å forutsi fremtiden.

Etter påmelding vil du hver måned få tilsendt 10 spørsmål/påstander om fremtiden. Noen har kort horisont (uker) noen har lengre horisont (måneder og inntil ett år). Du benytter deltakerappen BeamReader og har en uke til å svare før månedens konkurranse lukkes.

Last ned BeamReader fra Google Play Store

Last ned BeamReader fra App Store

Fem av de månedlige spørsmålene dreier seg om generell samfunnsutvikling og hendelser i Norge og internasjonalt, fire er spisset mot IKT og digitalisering og ett handler om Dataforeningens aktiviteter.

2.      Hva gjør du som deltaker?

Dersom du er usikker på utfallet, kan du «gardere» ved å angi en prosentvis sjanse for at noe vil inntreffe eller ikke. Et enkelt eksempel:

Påstand: President Trump blir stilt for riksrett før 1. november 2019. Svar: JA/NEI

• Er du helt sikker på at det vil skje, kan du velge å legge inn 100% på JA, 0% på NEI.
  • Er du veldig usikker kan du velge å legge 50% på hvert alternativ.
  • Er du ganske sikker på at det vil skje, kan du f.eks. velge å legge inn 70% på JA, 30% på NEI.

3.      Poengberegning

Når svaret foreligger, blir din poengsum i turneringen regnet ut. Dersom svaret i eksemplet ovenfor var JA, og du har angitt 100% på JA, vil du få 100 poeng. Har du valgt å angi 50% på hvert svaralternativ vil du få 50 poeng, og har du angitt 70% sjanse for JA får du 70 poeng.

Du må alltid fordele 100% på de svaralternativene som listes. I eksemplet ovenfor var det kun to alternativer (ja/nei). Andre spørsmål/påstander kan ha flere svaralternativer. Da må du sette 100% på ett av disse, eller spre dine prosenter ut over to eller flere alternativer, til du har «brukt opp» alle 100%.

4.      Informasjon og resultater

Turneringen vil gå over to år, før den eventuelt blir nullstilt og startet på nytt. Du får tilsendt informasjon om spørsmål som er avklart og dine egne resultater hver måned så lenge du deltar. Du får også vite hvordan du ligger an i forhold til totalt antall deltakere, i forhold til «10-på-topp» og i forhold til en «apekatt» som baserer alle sine svar på en random-generator.

Ingen komplett resultatliste blir offentliggjort. Ingen blir hengt ut for svake resultater. Dette skal være morsomt og uhøytidelig, men engasjerende og kanskje litt lærerikt.

For å komme i gang:

Første gang du deltar må du laste ned deltakerappen, registrere deg med epost og velge et passord. Senere går du bare rett inn i appen og svarer på rundens spørsmål.

Etter nedlasting av BeamReader følger du punktene 2-7 nedenfor eller benytt denne veiledningen med skjermbilder fra appen.

1. Last ned BeamReader fra AppStore eller Google Play. (Har du gjort dette tidligere anbefaler vi at du sletter gammel versjon og laster ned på nytt).
  2. Åpne appen, velg «Home», klikk på «hamburger-menyen» og velg «log-in»
  3. Skriv inn din epostadresse og et fritt valgt passord. Velg «Create account» og bekreft passordet. Klikk «create» og motta en kode til epostadressen du har oppgitt.
  4. Legg inn koden og klikk «Use». Et automatisk nickname blir lagt til din konto. Dette kan inneholde elementer fra din epostadresse. Du bør velge deg et nytt nickname – se pkt 7.
  5. Legg inn dnd i feltet merket «Code» og klikk på pilen til høyre for feltet.
  6. Start månedens prediksjonsturnering ved å klikke på tittellinjen eller ikonet for Klarsyn. Du kan bla mellom 10 oppgaver ved å benytte piltastene nederst, eller sveipe.
  7. Når du har startet spillet: Klikk hamburgermenyen, velg «Bytt Nickname». Velg det kallenavnet du ønsker å bruke i turneringen (vil være synlig på 10-på-topp-listen).

For mer informasjon rundt bl.a. personvern, utforming av spørsmål, og publisering av resultater, trykk her.

Kontakt: Ta gjerne kontakt på klarsyn@dnd.no dersom du har spørsmål eller trenger hjelp til å komme i gang!

Publisert 27. august 2019, og sist oppdatert 31. august 2019.