Verdenspremiere i Trondheim: Kvitterer ut digitale kvitteringer fra scenen

Papirkvitteringer koster det norske samfunnet betydelige summer. Nå lanseres et nytt konsept hvor kundene kan få digitale kvitteringer fra butikken rett inn i egen nettbank. Under DNDs konferanse om Betalingsformidling i Trondheim demonstreres «X-Receipts» live for første gang.

Hvor mange ganger har du ikke vært på jakt etter akkurat den ene kvitteringen? Ikke bare ved bytte av varer, men også når du skal sende reiseregninger, trekke fra på momsen, etc.

Kvitteringer er likevel ikke bare til bry og irritasjon, de er også til nytte og definitivt nødvendig for at bedrifter skal følge lovverket. I Bokføringsloven er det i forskriftsbestemmelsen et tydelig hovedkrav om at det ved alle kontantsalg skal skrives ut og fremlegges en salgskvittering for kunden.

Den praksisen koster penger. Mye penger. Ifølge Receipts AS koster det norske butikker inntil én milliard kroner årlig å håndtere papirkvitteringer. Dét, til tross for undersøkelser som viser at 96 prosent av de spurte ønsker digitale kvitteringer, helst rett i mobilbanken.

Receipts er imidlertid ikke først ute med lanseringen, globale giganter innen betaling som Mastercard, Visa, og Verifone har forsøkt å løse utfordringene i flere tiår allerede.

Eurocard er blant dem som lenge har testet ut ulike løsninger. I 2021 markedsførte de at et norsk selskap med 2 500 medarbeidere, med fokus på barnevern, familiehjem, helse og omsorg, hadde digitalisert 30 000 kvitteringer ved hjelp av løsningen til kortselskapet.

– Vi har spart enormt med ressurser på å ta i bruk denne løsningen. Tidligere brukte regnskapsavdelingen halvannen uke hver eneste måned på å skanne, hente bilag og håndtere de ansattes utlegg. Nå bruker vi én dag i måneden. Vi har dermed redusert tiden som brukes til å håndtere utleggene betydelig. I tillegg har vi mye bedre kontroll og oversikt over utleggene, uttalte Knud Nilsen, regnskapssjef i Humana omsorg og assistanse, den gang i en pressemelding.

Automatiske forsendelser
Det å samle alle kvitteringer digitalt på ett sted, trygt oppbevart i egen nettbank og koblet direkte til den relevante transaksjonen, er drømmescenariet. Dagen da man kan vinke farvel til papirkvitteringer, bilder, e-poster, sms og apper er innen rekkevidde, skal vi tro Receipts CTO og gründer, Kent Olav Ferstad.

Gründerne Kent Olav Ferstad (til høyre) og Hans Petter Hoel (Foto: Herman Berg)

Virksomheten mener de kommer med en langt mer sømløs kundeopplevelse enn konkurrentenes:

– Kunder kan enkelt aktivere sitt betalingskort med tjenesten «digitale kvitteringer» i egen nettbank. Er butikkdatasystemet integrert i X-Receipts vil kvitteringene deretter sendes automatisk inn i kundens egen nettbank og være tilgjengelig som en del av transaksjonsoversikten. Fra nettbanken kan kundene dele sine digitale kvitteringer med resten av det finansielle økosystemet, som regnskap og forsikring, sier Ferstad.

Her kan du lese mer om hele konferansen Betalingsformidling som avholdes på Royal Garden Hotel den 5. og 6. mars.

Samarbeid på tvers er nøkkel
Hans Petter Hoel er en ringrev innen norsk betalingsbransje og har lang erfaring fra Cap Gemini, Byggmakker-Onninen i Finland, samt rekommersialiseringen av BankAxept, hvor han ble den første daglige lederen.

– Jeg har nok opparbeidet meg en grunnleggende forståelse for hvordan betalingsinfrastruktur fungerer. Samarbeid på tvers av verdikjeden er nøkkelen. En felles infrastruktur er å foretrekke, fordi det finnes betydelig potensial ved å styrke bankene når man forenkler kundenes digitale hverdag. For oss er de viktigste stakeholderne bankene som utsteder av betalingskort, og butikkene med kassasystemer som utsteder kvitteringer. Vi er den usynlige ånden, brobryggeren mellom finans og retail, mener han.

Duoen skal på scenen tirsdag 5. mars for å utstede den første digitale kvitteringen foran en stor forsamling spesielt interesserte.
I foredraget spør de: «Kan digitale kvitteringer bli en akselerator for verdiøkende tjenester i det finansielle markedet?«

Muligheter for global skalering
Kent Olav Ferstad er opptatt av det internasjonale potensialet i kvitteringskonseptet han pønsket ut under pandemien.

– Vi har utviklet en løsning hvor forbrukerne automatisk mottar sine kvitteringer i mobilbanken, når de betaler med et betalingskort. X-Receipts fungerer rett og slett som et knutepunkt for utveksling av informasjon mellom banker og butikkdata på vegne av forbrukeren. Løsningen er universell, og dette åpner døren for global skalering, og effektivisering, samtidig som det ivaretar personvernhensyn, mener han.

Løsningen for sikre betalinger kalles tokenisering, og den ferskeste versjonen, som kortselskapene står bak, kalles nettverkstokenisering. Tokenisering innebærer blant annet kryptering av betalingskortets sensitive opplysninger.

Hans Petter Hoel understreker at de kun utnytter eksisterende infrastruktur på en ny måte, men uten behov for tokenisering. Det viktigste har vært å få frem et konsept som både er funksjonelt og teknologisk fleksibelt.

– Det å kunne gjenbruke informasjonsgrunnlaget i kvitteringer på en slik måte at det gavner forbrukeren, samtidig som det reduserer tunge kostnadsdrivende prosesser i samfunnet, gjør at denne tjenesten kan leveres kostnadsfritt til forbrukeren og utsalgsstedet. Konsekvensen er at det blir en redusert kostnad og økt effektivisering på tvers av hele økosystemet, sier Hoel, som også minner om miljøgevinstene:

– Digitale kvitteringer kan også trolig bli en av de viktige brikkene i bærekraftsrapporteringen, både for bedrifter og enkeltpersoner. Individuell bærekraftsrapportering kan bli en standard i fremtiden, siden vi etter hvert vil kunne stå overfor betydelige globale miljøutfordringer. Digitale kvitteringer vil gi forbrukeren nødvendig innsikt for å ta informerte valg, også innen disse områdene, mener han.

Her kjøper du billetter til Betalingsformidling 2024 i Trondheim