Ny etterretningslov under lupen: Mange innvendinger mot ny e-tjenestelov

Å dømme etter innspillene fra blant annet Dataforeningen er den nye etterretningsloven veldig nær en «Storebror ser deg»-forordning — med uante konsekvenser.

Bjørn Erik Thon fra Datatilsynet, Arve Føyen fra Dataforeningens IT-politiske råd og Bjørn Remseth fra Elektronisk Front Norge var nokså samstemte i sin bekymring over forslaget til ny e-tjenestelov.

Dataforeningen arrangerte onsdag et debattmøte på Gamle Logen i Oslo i forbindelse med høringsrunden for ny etterretningslov. Innledere var Bjørn Erik Thon, Arve Føyen og Bjørn Remseth. I tillegg satt Kjetil Otter Olsen i panelet. Otter Olsen er ansatt (som Fagdirektør for Teknologi) i EOS-utvalgets sekretariat. EOS-utvalget er Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.

Møtet ble ledet av generalsekretær Christian Torp og debatten ble ledet av Nina C. Mathiesen, sistnevnte ansvarlig for teknologi og samfunn i foreningen.

Var du ikke der? Opptaket under er ikke bare noe du bør se. Det er noe du se:

Her kan du se hele debattmøtet i rå-opptak. Det vil bli oppdatert, men du får med deg essensen allerede nå.

Les: Dataforeningens høringssvar

IT-politisk råd og de utallige andre ildsjel-drevne faggruppene i Dataforeningen gir deg mulighet til å engasjere deg i ditt fag på «nøytral grunn», løsrevet fra organisatoriske skillelinjer. Se om du finner en faggruppe som passer for deg, eller foreslå en helt ny.