Ny etterretningslov under lupen: Mange innvendinger mot ny e-tjenestelov

Å dømme etter innspillene fra blant annet Dataforeningen er den nye etterretningsloven veldig nær en «Storebror ser deg»-forordning — med uante konsekvenser.

Bjørn Erik Thon fra Datatilsynet, Arve Føyen fra Dataforeningens IT-politiske råd og Bjørn Remseth fra Elektronisk Front Norge var nokså samstemte i sin bekymring over forslaget til ny e-tjenestelov.

Dataforeningen arrangerte onsdag et debattmøte på Gamle Logen i Oslo i forbindelse med høringsrunden for ny etterretningslov. Innledere var Bjørn Erik Thon, Arve Føyen og Bjørn Remseth. I tillegg satt Kjetil Otter Olsen i panelet. Otter Olsen er ansatt (som Fagdirektør for Teknologi) i EOS-utvalgets sekretariat. EOS-utvalget er Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.

Møtet ble ledet av generalsekretær Christian Torp og debatten ble ledet av Nina C. Mathiesen, sistnevnte ansvarlig for teknologi og samfunn i foreningen.

Var du ikke der? Opptaket under er ikke bare noe du bør se. Det er noe du se:

Her kan du se hele debattmøtet i rå-opptak. Det vil bli oppdatert, men du får med deg essensen allerede nå.

Les: Dataforeningens høringssvar

IT-politisk råd og de utallige andre ildsjel-drevne faggruppene i Dataforeningen gir deg mulighet til å engasjere deg i ditt fag på «nøytral grunn», løsrevet fra organisatoriske skillelinjer. Se om du finner en faggruppe som passer for deg, eller foreslå en helt ny.

Skrevet av Paal Leveraas.

Publisert 7. februar 2019, og sist oppdatert 8. februar 2019.