Endre Angelvik i Ruter Mas, mas, MaaS!

Glem SaaS. Nå er det MaaS som gjelder.

Du som leser dette vet antagelig hva SaaS er. Men vet du hva MaaS er? Les og bli oppdatert på det siste buzzordet i skjæringspunktet mellom IT og transport.

Endre Angelvik startet som CIO i Ruter. For to år siden fikk han en ny stilling. Han er nå direktør for mobilitetstjenester.

MaaS står for «Mobility as a Service».

Så Endre Angelvik er en ekte MaaS-direktør.

Statusoppdatering

Endre Angelvik

I februar entrer han scenen på Software 2019 for å oppdatere deg på hvor Oslo og Akershus befinner seg i utviklingen av det han selv omtaler som bærekraftig mobilitet.  

– Som IT-direktør i Ruter hadde jeg ingen begrensninger på kapasitet, sier han. – Gikk jeg tom for servere, satte jeg inn flere, når nettet ble tregt la jeg inn mer fiber. Men sånn er det ikke i den fysiske verden. Planeten vår har et definert antall kvadratkilometer.

Han henviser til den såkalte Lisboa-studien (se faktaboks annet sted på siden).

Den og lignende studier tar utgangspunkt i å lete etter løsninger for innbyggerne får samme frihetsgrad, fleksibilitet og mobilitet som om de disponerer en egen bil, men uten at de har egen bil.

Slike løsninger ville være et logistisk mareritt for få år siden.

I dag er det enklere.

Enkelt, men ikke lett.

Sjåføren

De fleste byer med respekt for seg selv (og sine innbyggere) jobber i dag med å se hvordan de kan redusere trykket fra privatbilismen uten å ta bort for mye «funksjonalitet» fra innbyggernes hverdag.

Og selvkjørende kjøretøy kan bli en nøkkelfaktor. Om de går på el eller bensin eller diesel er ikke så viktig. Det viktige er at de ikke har sjåfør.

– En av grunnene til at vi har så lange busser i Oslo er at det blir flere  til å spleise på sjåføren, sier han. – Det er den høyeste kostnaden, og får vi ned den, kan vi bruke mindre kjøretøy oftere. Det gir større fleksibilitet og mer bærekraftig mobilitet. 

I sin foredragsbeskrivelse for Software 2019 skriver han at «utviklingen av selvkjørende kjøretøy har potensial til å endre hele transportbransjen, og kanskje mer enn det».

Han og Ruter regner i disse dager på hvordan Oslo og Akershus vil bli når alle private biler er borte og vi transporteres rundt i små, selvkjørende kjøretøy.

Om han har svaret klart når han går på scenen på Software tør han ikke love, men noen regnestykker han har gjort for seg selv er at bare i denne regionen vil det frigjøres kjøpekraft tilsvarende 20 milliarder kroner.

Bærekraftig bevegelsesfrihet

De spørsmålene han imidlertid lover deg svar på er hvordan vi kan bruke teknologien til å skape mer bærekraftig bevegelsesfrihet, hvor langt teknologien er kommet, og hva som skjer i Norge nå. Han vil også snakke om hvilke muligheter dette skaper for norsk teknologi og næringsliv.

Endre Angelvik er en av keynotene på Software 2019. Les mer om foredraget hans her.

Lisboa-studien

International Transport Forum (ITF) er en del av OECD. I 2015 stilte de et «hva-hvis»-spørsmål: hva om alle private biler i en by ble erstattet med delte kjøretøy? De brukte virkelige mobilitetsdata fra en virkelig by, Lisboa i Portugal. De bygde en ekstremt detaljert datamodell av bevegelsesmønstre i byen. Så fjernet de alle privatturer med bil og erstattet dem med reiser i delte kjøretøy.

Resultatet var overveldende: De fant at med en slik løsning ville det være behov for 10 prosent eller færre kjøretøy. Trafikkorker forsvant, CO2-utslipp falt til en tredjedel og alle parkeringsplasser på gateplan i byen ble frigjort.

Skrevet av Paal Leveraas.

Publisert 24. januar 2019, og sist oppdatert 31. januar 2019.