Ny medarbeider i Dataforeningen: Millennials-alibiet

- Vi skal gjøre vårt beste for at de 7.000 medlemmene kan snakke med hverandre på en smidig måte, uten så mye koordinering fra toppen. Det er da magien kan skje, sier Nina Mathiesen, fra i dag ansvarlig teknologi og samfunn i Dataforeningen. Møt henne her.

— Når syv tusen mennesker snakker sammen på kryss og tvers uten styring fra toppen, da kan magien skje, sier Nina Chung Mathiesen (30).

I dag, 4. februar 2019, har Nina sin første dag på jobb som «ansvarlig teknologi og samfunn» i Den norske dataforening.

Hun begynner da i sin andre jobb etter at hun avsluttet studiene på Universitetet i Oslo for tre år siden.

Nina har en master i neuropsykologi, av alle ting, og har brukt det hun har lært som konsulent i Evry fram til forrige uke.

— Hva fikk deg til å ville jobbe i en forening mange fremdeles tenker på som, vel, litt gammelmodig?

—  Ønsket om å kunne påvirke, både eksternt og internt. Foreningen har en veldig viktig rolle i kraft av å være en nøytral organisasjon drevet av kunnskapen til fagfolk. DND har alle forutsetninger for å bli en av de sterkeste medspillerne for å drive Norge gjennom det digitale skiftet.

— Er du millennials-alibiet?

— Det er selvfølgelig viktig at vi får med oss den yngre generasjonen av IT-folk, og da handler det om å synliggjøre hvilke utrolige muligheter som ligger i at vi er en nøytral organisasjon som hver dag skapes og gjenskapes av engasjementet fra medlemmene og ildsjelene.

— Våre 7.000 medlemmer er de som får de digitale hjulene til å gå rundt, og kan også i stor grad – mye større enn den enkelte kanskje tror — også påvirke hvilken vei hjulene ruller.

—  Hva gleder du deg mest til i din nye jobb?

—  Jeg gleder meg til å reise rundt og snakke med folk som jobber med IT i forskjellige deler av landet, folk som gjør ting jeg aldri har sett eller hatt muligheten til å få innblikk i senere. Jeg gleder meg også til å snakke med folk som blir påvirket av IT, men ikke jobber direkte med det.

— Jeg tror det er viktig at vi blir interessante også for de som er utenfor IT-bransjen. IT er en kraft som endrer Norge på en grunnleggende måte. Det er noe som angår alle.

— DND er en organisasjon i stor endring. Hvilke endringer tror du ligger foran oss?

—  Jeg tror noe av det viktigste DND har er medlemmene. Det er de som skaper verdiene. Vi som sitter i ledelsen i foreningen skal være tilretteleggere for at samtaler og aktiviteter skal finne sted, og vi skal gjøre vårt beste for at de 7.000 medlemmene kan snakke med hverandre på en smidig måte, uten så mye koordinering fra toppen. Det er da magien kan skje.

—  Det er også viktig å trekke inn yngre mennesker. De største forandringene ligger foran oss, og det er de som er unge i dag som kommer til å være de som gjør jobben de neste tiårene. I Dataforeningen får de nettverk og mentorskap.

— Det er merkelig at vi ikke har flere studenter. Vi vet at mange konkurrerer om deres oppmerksomhet, men vi vet også at studenter er sultne på å lære mer om arbeidslivet. Det vi kan tilby er læring og samarbeid uten skjulte agendaer.

—  De trenger oss, men vet det ikke, og vi trenger dem, og vet det, avslutter Nina.

«DND har alle forutsetninger for å bli en av de sterkeste medspillerne for å drive Norge gjennom det digitale skiftet.»

Nina Mathiesen

Bilde av Nina Mathiesen foran et bilde fra Londons gater.
Nina C. Mathiesen

Nina Chung Mathiesen

Nina er 30 år. Hun har de siste 2 ½ årene vært konsulent i Evry. Hun har en master i neuropsykologi fra Universitetet i Oslo.

Nina vokste delvis opp i verdens mest digitaliserte land, Sør-Korea. Hun ble født i New Jersey, USA, av en norsk far og koreansk mor, men har bodd mesteparten av sitt liv i Norge. Mor, far og lillebror bor og jobber i dag i Kina.

Publisert 4. februar 2019, og sist oppdatert 4. februar 2019.