Mobilteknologi og helse: Mobil puls på Mesh

Faggruppen Mobil strategi tok pulsen på mobil helse. Temaet ble ufrivillig aktualisert av en Computerworld-journalist bare få dager før.

Sist lørdag ringte smartklokken til Toralv Østvang til 112. Det kan ha reddet livet til journalisten mange kjenner fra Computerworld, — og skapte et hyperaktuelt bakteppe til faggruppen «Mobil strategi» sin Mobile Pulse-kveld tirsdag.

Historien om hvordan Toralvs Apple Watch ringte 112 og varslet om et fall ble formidlet av datteren Kirsti via Facebook, og ble snappet opp av NRK som lagde en sak på sine nettsider.

Les: Smartklokken reddet Toralv (nrk.no)

Tirsdag ble historien brukt som et eksempel på hvordan mobilteknologien forandrer måten vi jobber med folkehelsen i et foredrag Lars Bakken fra Telenor e-Helse holdt på Mobile Pulse.

Det var andre gang faggruppen Mobil strategi tok pulsen på utviklingen i e-helse koblet mot utviklingen innen mobilteknologi. Mer enn 100 mennesker var på Mesh for å lære av de fire foredragsholderne og hverandre.

— En fin kveld, fastslår leder for Mobil strategi, Bjørn Sloth. — Det er ingen tvil om at vi står overfor en revolusjon i bruken av helsetjenester. Snart vil mye av behandlingen av pasienter kunne foregå utenfor sykehus og legekontor, fordi pasienten i stor grad kan overvåke seg selv med mobile dingser og sende data inn til behandler. Det er også nødvendig, fordi vi rett og slett ikke har personell nok i Norge til å yte gode tjenester til en sterkt økende aldrende befolkning, sier han.

PS. Hvis du selv gjerne vil ta pulsen på mobil strategi — eller andre fagområder — finnes det et stort antall faggrupper du kan engasjere deg i her i Dataforeningen. Finn en gruppe som passer deg eller foreslå en helt ny.

PS 2. Lurer du på hva Dataforeningen kan tilby? 13-14. februar kan du få noen solide smakebiter på vår største årlige konferanse Software 2019.