Betalingsformidling 2024 i Trondheim: Møt teknologiens svar på Jürgen Klopp

Yngvar Ugland kunne like gjerne vært en karakter i TV-serien Vikingane, hadde det ikke vært for pressebildet hans på en motorsykkel, og det faktum at han digger Liverpool. Den 6. mars holder han garantert et uredd og underholdende foredrag i Trondheim.

– Når fremtiden er usikker er det lurt å bygge en portefølje av muligheter for hva fremtiden kan bli, mener Yngvar (foto: Stig B. Fiksdal)

Med helskjegg og friske spådommer fronter Yngvar Ugland disrupsjon innen betalingsformidling. Han er kontinuerlig i full fart på vei fremover, uten frykt for å feile.

For feilet, det har Yngvar og teamet hans gjort mange ganger.

– I denne bransjen er det viktig å erkjenne at det er mye du ikke vet. Du gjør en god jobb hvis du er ydmyk og har et åpent sinn når det gjelder feedback. Vi feiler ofte fordi vi er for tidlig ute, sier han.

Yngvar er svoren Liverpool-tilhenger og med et stort smil rundt munnen og glimt i øyet omtaler han seg selv om teknologiens svar på avtroppende Liverpool-manager Jürgen Klopp. Klopp, som har hatt stor suksess, er blant annet kjent for mye energi på sidelinjen, kombinert med en utagerende atferd.

Til daglig leder Yngvar DNB NewTechLab der han er ansvarlig for utforsking av nye teknologier i Norges største og eldste bank.

– Jeg er lidenskapelig opptatt av det vi driver med innen områder som wallets, apps og superapps. DNB NewTechLab ble startet i 2017, og jeg er god på å bygge lag. Vi er selvforsynte på kompetanse og kapasitet. Alle kan kode, men alle har også en eller annen superkraft som de bidrar med til teamet, sier han.

Apper blir historie?

Yngvar har en deltidsstilling ved Norges Handelshøgskole, er fast foreleser ved Singularity University og figurerer dessuten ofte på TV, på podkaster, i avisartikler, kronikker, debatter og på scener, i både inn- og utland. Yngvar er egentlig utdannet sivilingeniør i matematikk fra NTNU og har bygget produkter, teknologier, kulturer og selskaper i årtier.

– Det er gøy å komme på sånne konferanser for å finne ut av hva framtida blir. Det vi driver med er ‘work in progress’, vi kommer egentlig aldri i mål. Det er en viss sjanse for at de appene og mobile enheter vi snakker om i dag ikke kommer til å bli slik i all fremtid. Kanskje forsvinner apper og mobile devices helt, spår han.

Her er Betalingsfomidling-programmet den 5. og 6. mars i Trondheim.

Skrap planen, begynn å eksperimentere!

Yngvar får i DNB lov å leke innenfor gitte budsjetter. Han vil gjerne den gammeldagse planleggingen til livs, spesielt innen innovasjonsområdet.

– Tradisjonelle ledere legger en plan og gjør hva som helst for å følge den. Dette funker nok for tradisjonell industri, hvor man bygger broer og boliger, men innen innovasjon finnes det ingen bruksanvisning. Du bør selvsagt få et omriss og oversikt over hvordan terrenget ser ut og finne ut hva teknologien faktisk gjør, men ellers er det viktig å erkjenne alt du ikke vet, sier han og fortsetter:

– Det er litt som med Lego; du får utdelt en boks med litt tilfeldige klosser, helst uten bruksanvisning. Ut av dette kommer det muligheter som du ikke kunne ha forestilt deg. Jeg er utrolig mange ganger blitt overrasket over hva man kan forestille seg. Vi øver hele tiden på å forbedre forestillingsevnen vår og stille spørsmål som «what if?», sier han.

Men han understreker at det er «Serious Play», med referanse til slagordet til Lego.

– Det er for viktig til ikke å gjøre!

Privilegert posisjon

Han mener selv at han er privilegert som får lov til å forfølge de mest vanvittige ideene. I Trondheim skal han snakke om wallets, apps og superapps.

– Det tar ofte lang tid før noen av ideene materialiserer seg, ikke minst fordi vi er tidlig ute. Først i år vil vi se positive resultater av noe vi satte sammen i 2017. Andre konsepter kan ta 20-40 år før de blomstrer, mens mange bare kan skrapes. Det spennende er at du ikke vet. Dermed beholder man automatisk ydmykheten fordi man faktisk ikke vet hva som blir en suksess.

Her kan du kjøpe billetter til Betalingsformidling 2024