Hvordan «The Robertsons» hjelper agile utviklere å gå fra løsning til problem Når problemet er «hva er problemet?»

Du sitter med svaret. Kanskje flere svar. Men vet du hva spørsmålet er? Antagelig ikke, skal vi tro James Robertson. Han og kona Suzanne har gjort en karriere på å hjelpe datafolk med å identifisere det egentlige problemet.

Suzanne og James Robertson

Vi mennesker har en tendens til å hoppe rett på løsningen, uten å først forsikre oss om at vi forstår problemet.

Suzanne og James Robertson har samarbeidet med Den norske dataforening i 20 år. Samarbeidet startet med et tilfeldig møte i Amsterdam på midten av 90-tallet. Siden da har de to guidet utallige kursdeltakere mot kjernen av det de holder på med: å forstå det virkelige problemet.

I slutten av mai er James Robertson tilbake for et nytt kurs, «Mastering Business Agility». – Kurset handler om å gi deltakerne analytiske verktøy for å forstå det virkelige, underliggende problemet, sier han.

– En gjenganger i vår bransje er at hver gang det skjer en nyutvikling tror vi at dette nye skal løse alle problemer. Så når «agile» kom, tenkte vi at «nå trenger vi ikke å drive med forretningsanalyse og kravutforming lenger». Så går det en stund, og vi oppdager at vi er i ferd med å slå barnet ut med badevannet. Dette kurset kobler ny tenkning rundt agilitet med klassiske teknikker knyttet til nettopp forretningsanalyse og kravutforming.

«The Robertson»s faglige fundament ligger i en metodikk som går under navnet «Volere Requirements». Den har de utviklet selv og raffinert og videreutviklet i takt med datateknologiens og samfunnets utvikling.

– Dere er forbløffende relevante til å ha vært i dette faget siden hullkortenes tid. Hvordan får dere det til?

James Robertson– Vi innrømmer begge at hvis vi skulle jobbet som programmerere i dag ville vi vært komplett ubrukelige. Men om teknologien har utviklet seg mye, så er vi mennesker de samme, og evnen til å finne og artikulere det egentlige problemet er like viktig i dag som for 50, 500 eller 5000 år siden. Det handler om å bevege seg fra hvordan ting gjøres i dag til å gjøre det du virkelig ønsker å gjøre.

Kursene de to holder får svært gode skussmål fra deltakerne, og de to har også holdt interne kurs for norske virksomheter, blant annet DNB, hvor de har trent opp alle forretningsanalytikere i dette med problemforståelse.

Når James kommer til Oslo den 29 og 30 mai 2018, er det altså med det helt nye kurset «Mastering Business Agility», som er basert på den siste boken de to har skrevet.

Møt «The Robertson»s i mange kanaler:

20 års samarbeid

«Kjærlighetsforholdet» mellom The Robertsons og Dataforeningen startet med en «flørt» i Amsterdam i 1996. På en konferanse møtte Suzanne nordkvinnen Aase Tveito, ildsjel i Dataforeningen og den gang ansatt i Kongsberg Spacetec.

– I 1998 kom Suzanne til Kongsberg Spacetec for å holde et internt kurs for oss, forteller Tveito.

Derfra var veien kort til å holde kurs for den lokale Dataforeningen i Tromsø, og senere for den nasjonale foreningen.

Aase TveitoAase Tveito er i dag ansatt ved UiT, Norges arktiske universitet, og hun er fremdeles en hengiven fan av The Robertsons.

– De har mye å lære til de som er interessert i programvareutvikling eller et anskaffelsesprosjekt, sier hun.

– Gjennom årene har kursene utviklet seg med programvareindustrien, og de er fremdeles relevante, også i en tid med fleksibel databehandling og andre arbeidsformer. De grunnleggende elementene i Volere-tenkning er relevante uansett hvilke metoder for programvareutvikling du velger, sier Tveito.