Norges 50 fremste tech-kvinner

Dataforeningens egen Aida Omerovic ble på selveste kvinnedagen kåret som en av Norges 50 fremste tech-kvinner.

Omerovic er styremedlem i region Sør-Øst og i Landsstyret i Dataforeningen, og til daglig forskningsleder ved SINTEF og førsteamanuensis II ved NTNU.

For det syvende året på rad har ODA-Nettverket, sammen med Abelia, gjennomført kåringen, som har som formål å løfte talenter, men også inspirere flere kvinner til å velge teknologi.

Aida Omerovic er blitt kåret til en av Norges 50 fremste tech kvinner. Dette er det syvende året på rad ODA-Nettverket, sammen med Abelia, har gjennomført kåringen.

Hva betyr denne anerkjennelsen for deg?

– Den inspirerer og forplikter. Så hyggelig og for en ære å bli kåret! Sier Omerovic, og forteller videre at SINTEF’s visjon er «teknologi for et bedre samfunn».

– Gjennom kunnskap, innovasjon og lederskap bidrar vi daglig til å løse de store utfordringene som verden står ovenfor. Vi vet at vi gjør en forskjell for nye generasjoner, og det er utrolig ger gøy og spennende. Å bli anerkjent for det, bare forsterker motivasjonen.

Omerovic sin forskning handler om IT-sikkerhet og risikostyring, som hun omtaler som et kjempespennende fagfelt.

– Samfunnskritiske områder som for eksempel energi, helse, finans og transport, digitaliseres i full fart. Da er tillit til teknologi kjempeviktig. Som forskere ser vi både mulighetene og risikoene. Vi ivaretar samspillet mellom teknologi, mennesker og prosesser. Bredden og mangfoldet er derfor kjempeviktig. Vi jobber veldig anvendt, i tett samarbeid med kunder og partnere fra flere deler av verden. På mange måter muliggjør vi og skaper fremtiden. Det er utrolig givende! Sier Omerovic.

Hva har Dataforeningen betydd for deg?

– Dataforeningen er et inkluderende nettverk med kompetanse i særklasse. Ikke minst er det sosiale miljøet unikt. Vi har det gøy sammen og lærer masse av hverandre. Slik utvikles individene og foreningen i et dynamisk samspill. Jeg har lært masse og fått et fantastisk nettverk. Engasjementet i foreningen har vært min hobby og lidenskap gjennom mange år og jeg koser meg hvert sekund.

– Takk til alle de som har utfordret og løftet meg, både faglig og personlig. Denne anerkjennelsen deler jeg med dem, avslutter Omerovic.

Dataforeningen gratulerer Omerovic og alle de dyktige kvinnene på listen! Dere er store forbilder for kvinner som ønsker en karriere innenfor teknologi. Samtidig benytter vi anledningen til å takke alle de flinke kvinnene i Dataforeningen som gjør en fantastisk jobb for å fremme IT og teknologi. Vi er glade for å ha dere med på laget!