Dataforeningen lanserer Rosing Coding Challenge: «Norgesmesterskap» i programmering

Dataforeningen og seks partnere lanserer i dag en stor, landsomfattende konkurranse hvor programmerere får muligheten til måle sine ferdigheter mot andre. Konkurransen går gjennom våren 2020 og prisutdelingen er i mai.

Seks bedrifter og én forening samarbeider om stor kodekonkurranse.

Programmerere bygger landet – bit for bit, kodelinje for kodelinje. Nå arrangerer Den norske dataforening sammen med seks partnere en landsomfattende konkurranse for å finne de beste blant dem. Konkurransen har fått navnet Rosing Coding Challenge, oppkalt etter Norges første IT-gründer, Fredrik Rosing Bull.

Rosing Coding Challenge er et samarbeid mellom Dataforeningen og Bouvet, DNB, GrepS, PatientSky, Sopra Steria og Storebrand.

Konkurransen gjennomføres i løpet av våren 2020 og avsluttes med en stor prisutdeling den 5. mai hvor vinnerne offentliggjøres.

Anonyme superhelter

Christian+Torp
Christian Torp

—  Norge drives av kode, sier Dataforeningens generalsekretær Christian Torp. — De tusenvis av programmererne rundt omkring i landet er —  for folk flest — anonyme superhelter som gjør vår verden bedre, bit for bit, kodelinje for kodelinje. De gjør livene våre enklere og gir oss muligheter vi tidligere ikke engang kunne forestille oss. Innsatsen som legges ned av koderne fortjener oppmerksomhet, heder og ære. De færreste forstår hva dette krever av ferdigheter, talent, kompetanse og kreativitet.

Den åpne landsomfattende konkurransen for javaprogrammere er åpen for alle som driver med programmering i Norge, enten det er i jobb, som student, eller som en hobby.

Hvorfor Java?

Rosing Coding Challenge er et helt nytt tilskudd til Rosing-prisene. Årets konkurranse er en pilot for en konkurranse arrangørene ønsker skal bli en årviss turnering, ikke bare for java-programmerere, men for alle dominerende retninger innen programmering.

Thor Henning Hetland

— Java er et viktig programmeringsspråk, selv om det bare er et av mange, kommenterer Thor Henning «Totto» Hetland, jurymedlem og en av de som har gjort mest for å bygge et java-miljø i Norge. — Som Java-evangelist er jeg vel ikke helt objektiv, men et sted må vi starte, og Java er et bra startpunkt.

Tredelt konkurranse

Konkurransen åpner for påmelding den 12. februar. Den kvalifiserende delen av konkurransen arrangeres i uke 12, fra 16 – 22. mars. I denne runden skal deltakerne løse fem oppgaver fra våre partnere . Alle oppgaver løses på nett fra der du måtte befinne deg i Norge. Deltakerne får tilsendt lenker til en løsning for måling av programmeringsferdighet levert av GrepS, som gjør at de kan skrive kode i nettleseren.

Den 21. april arrangeres det finaler i flere norske byer hvor de beste fra den åpne kvalifiseringskonkurransen inviteres til å løse noen flere oppgaver.

5. mai er det prisutdeling og feiring av vinneren på et arrangement i Oslo.

Løser virkelige utfordringer på «levende» kode

Et av poengene med denne konkurransen er at deltakerne skal jobbe med virkelige problemer fra norsk næringslivs praktiske hverdag. Derfor er alle oppgavene basert på virkelig kode eller virkelige problemer fra arbeidslivet. Oppgavene som skal løses er utformet av utviklere som jobber med koden, og de er derfor høyst relevante.

— De som løser disse oppgavene på en god måte løser også problemer våre egne programmerere stilles overfor hver dag, sier Sindre Marius Larsen i PatientSky, selskapet som leverer koden titusenvis av nordmenn bruker daglig for å bestille time hos fastlegen.

Finner forbilder

Kari Bech-Moen

— Jeg er veldig glad for at vi har satt i gang dette i Norge, og at DNB får være en av samarbeidspartnerne, sier konserndirektør People i DNB, Kari Bech-Moen

— Ofte er IT-utviklerne litt usynlige i organisasjonen, så dette er med på å gi dem anerkjennelsen de fortjener. Vi ønsker å understreke hvor viktig kodekunnskap er for at vi skal kunne evne å bygge fremtidens bank i tråd med kundenes behov.

— For et firma som Bouvet er denne konkurransen veldig viktig å være med på, sier CTO i Bouvet, Simen Sommerfeldt. — Vi bor i en digital verden. Dårlig kode kan påføre virksomheter, samfunn og individer stor skade og kostnad. De som lager god kode, derimot, er viktige bidragsytere for å løfte vår digitale verden videre. Derfor er det viktig at vi hedrer de gode koderne slik at vi finner de gode forbildene.

Løfte viktigheten

—  Finans blir mer og mer preget av teknologi, sier Tove Selnes, HR-direktør i Storebrand. — I Storebrand setter vi kunden i sentrum og rigger organisasjonen rundt kundene våre. Vi har stort behov for dyktige folk som kan kode og være med å lage produkter og tjenester nærmest kunden gjennom kundedrevet innovasjon og utvikling. Vi håper at Rosing Coding Challenge kan være med å løfte viktigheten av dyktige utviklere og koding som fremtidens viktige kompetanse.

Kunnskap for fremtiden

— Vi ønsker fokus på kvaliteten i faget og vil være med å løfte frem heltene i faget, sier direktør for applikasjonsutvikling i Sopra Steria, Jørn Ole Skaraas. — Alt fra forsvar, sikkerhet velferd og innovasjon bygges av utviklerne. Dette er kunnskap for fremtiden. Vi i Sopra Steria håper vi gjennom Rosing Coding Challenge kan skape større bevissthet og engasjement rundt koding, både i utdanning og i samfunnet som helhet.

Juryen

Hoveddelen av kriteriene for å peke ut vinnere i Rosing Coding Challenge er knyttet programmeringsferdigheter. I tillegg vil en jury vurdere noen få andre kriterier. Disse kriteriene vil offentliggjøres i god tid før finalen den 21. april.

Juryen består av:

• Christian Torp, generalsekretær i Den norske dataforening (juryleder);
  • Thor Henning “Totto” Hetland, som jobber som selvstendig rådgiver og ellers er kjent som en nøkkelperson bak Javabin og Javazone;
  • Darija Sapozenkova-Hauge, som leder team av javautviklere i Experis Ciber;
  • Live Leer, som jobber med ledelse og læring i Storebrand, og har 16 år bak seg i Opera Software; og
  • Simen Sommerfeldt, CTO i Bouvet og en godt kjent og meget engasjert profil i IT, blant annet som en av initiativtakerne til «Lær kidsa koding»;
  • Jesper Pedersen, ansvarlig for utvikling i PatientSky;
  • Stian Grenborgen, som jobber som sjefsutvikler/sjefsarkitekt i Sopra Steria. Stian bruker både fritid og arbeidstid til å sette seg inn nye teknologier og brenner for smarte løsninger. Han har holdt mange foredrag, blant annet på JavaZone, JFokus og hos UiO. Stian har også vært ansvarlig for Sopra Sterias arkitektskole.

Flere jurymedlemmer vil komme til.

Kontaktpersoner

For mer informasjon kontakt Christian Torp, christian.torp@dataforeningen.no, telefon 93258222, eller Paal Leveraas, paal.leveraas@dataforeningen.no, 98216666.

Rosing Coding Challenge er en kodekonkurranse for javaprogrammerere som er startet av Den norske dataforening og gjennomføres i samarbeid med DNB, Bouvet, Sopra Steria, PatientSky, Storebrand og GrepS. Her er representanter fra alle partnerne samlet til et siste møte før lansering. Fv. første rekke: Heidi Frost Eriksen, Greps; Christian Torp, DND; 2. rekke: Lars Lech-Hanssen, Storebrand ; Paal Leveraas, DND; 3. rekke: Kristoffer Milligan, Storebrand; Tove Selnes, Storebrand; 4. rekke: Tiril Johansen, Sopra Steria; 5. rekke: Magnus Kongshem, Sopra Steria; Eline Lindsten, DNB; 6. rekke: Erika Viktorsson, Bouvet; Monique Sjøberg, DND; 7. rekke: Ellinor Gitlesen, Sopra Steria; bakerste rekke: Gunnar Bergersen, GrepS; Jørn Skaaraas, Sopra Steria; Ovidia Eriksen, Bouvet; Eirik Grimsmo, Bouvet; Sindre Larsen, PatientSky; Steinar Haugen, GrepS.