Fornyelsen av foreningen har begynt Ny posisjon, ny logo, fornyet brand

Da ildsjelene i Dataforeningen var samlet i Tromsø hadde de flere positive nyheter å diskutere.

Generalsekretær kan vise til en tredobling av antall deltagere på arrangementer i dataforeningens regi de siste to årene. Hans egen Fredagsmorgen vant prisen for beste arrangement.

Det landsdekkende kompetansenettverk samlet ildsjelene til landsmøte i Tromsø. Der ble strategien bak den nye visuelle profilen presentert. Søsteren til Generalsekretæren har jobbet som kommunikasjonsdirektør i ledende norske selskaper, hadde i årevis gremmet seg over manglende investeringer i merkevaren. – Det er ikke slik at man kan designe en logo en gang og så ikke oppdatere den på 15 år, sa Cathrine Torp. Hun forklarte landsmøtet at en god merkevarestrategi faktisk starter med foreningens strategi, flere hundre sider med strategi, mål og delmål kokes ned til en kortfattet historie som et designbyrå kan foredle frem til et relevant visuelt inntrykk.

-Navnet ble også blitt vurdert, forteller hun, Det høres i utgangspunktet litt gammelmodig ut, men etter hvert som vi tenkte nøye igjennom de ulike delene fant vi ut at det faktisk er veldig bra. Det er kult å være norsk, Norge er ledende i verden på digitalisering. Definisjonen på Data er «det materielle grunnlaget for å overføre informasjon og kunnskap mellom mennesker ved kommunikasjon» – og det er en god beskrivelse av Dataforeningens hovedoppgave. Vi har derimot modernisert utrykket ved å sette navnetrekket  opp som en kodelinje – uten mellomrom mellom ordene.

Den nye logoen bruker to elementer som er kjernen i Data O og I.  Symbolet I ) er satt sammen av 1 og 0 og I O brukes i mønster for å minne om elementene som har skapt logoen. Designer Camilla Hansteen fra WE Oslo sa de faktisk var forbauset over at ingen andre aktører i bransjen har tatt denne vinklingen. – Dette fungerer veldig godt på alle flater og vi er stolte av at ildsjelene spontant brøt ut i applaus da logoen og det nye navntrekket ble presentert.

Vi er stolte av navnet vårt og den lange historien vi har i en bransje som stadig er i endring, sier Styreleder Terje Voll. Våre ildsjeler og mange medlemmer har kompetanse som er gull verdt for Norge i digitaliseringens tidsalder hvor alle snart har IT som del av jobben. Dette vil vi dele med flere.

Dataforeningen er Norges største kompetansenettverk, og ildsjelene stiller opp for å bidra til at samfunnsdebatten på digitaliseringstema blir mer opplyst og faktabasert. Fargevalget reflekterer det engasjementet Ildsjelene viser, alle xx konferansene vi hadde i fjor er i stor grad tuftet på frivillighet og ulønnede timer sier Generalsekretær Christan Torp. Å skape arenaer for IT kompetanse også i lokalsamfunn er viktig. Derfor er hovedfargen vår nå Ildsjel rødt, sammen med Kompetent blått og hardware grått har vi en fargepalett som tydeliggjør hvem vi er. I sum hjelper den nye profilen oss til å fremstå som den åpne, kompetente, samarbeidende og fremsynte foreningen vi ønsker å være.

Implementeringen av den nye merkevaren vil ta litt tid. Vi er en gjeng entusiaster som har lyst til å bruke den nye logoen med en gang selv om det vil ta noen måneder før ny nettside er på plass, sier Torp tilslutt. Retningslinjer og fargekoder vil bli gjort tilgjengelig for Dataforeningens medlemmer og partnere innen 10. mai. De nye websidene lanseres i desember.