Yggdrasil 2023 Nytt rekordår for Yggdrasil

Yggdrasil er Norges viktigste møteplass for alle som lager og deler kjærligheten til digitale brukeropplevelser.

Årets konferanse kan tegne seg for nok en rekord. De siste fem årene har konferansen vært utsolgt, men i år er ventelisten lang allerede 12 uker før konferansen starter.

Ann-Kristin Hansen, leder av faggruppen Yggdrasil, på scenen under Yggdrasil 2022

Hva er suksessformelen for Yggdrasil?

– Denne konferansen er litt annerledes, og skiller seg ut fra andre konferanser. Yggdrasil er laget av bransjen selv, for bransjen. Vi engasjerer egne bransjestemmer, både kjente og ukjente, som deler erfaringer fra det norske markedet, sier Ann-Kristin Hansen, leder av faggruppen Yggdrasil i Dataforeningen, og legger til:

– Før var det vanlig å fly inn en hotshot fra det store utland, men det slo oss at det er så mange flinke folk her. Vi ligger langt fremme i Norge når det gjelder brukerdesign, digitalisering, UX-design og brukertesting. Derfor er det mer relevant å få et prosjekteksempel fra det markedet man selv jobber i, for eksempel ting som har fått oppmerksomhet i media. Det ble en suksess, smiler Hansen.

På Yggdrasil deles innsikt, erfaringer, metodikk og verktøy. For å gjøre Yggdrasil til den beste læringsarenaen, legges det ned mye arbeid i å finne de gode casene og de smarte hodene som kan gi alle noe å tenke på og implementere i arbeidshverdagen.

– I år har vi fått rekordmange gode forslag på foredrag – de har gjort det vanskelig for oss å velge. Samtidig er Yggdrasil en arena der det er lov å prøve seg. Vi ønsker å slippe til de som kommer etter oss, derfor har vi alltid studenter med som frivillige. Vi har eksempler på studenter som var frivillig ett år, som får holde foredrag året etter, sier Hansen.

Nettverks- og rekrutteringsarena

– Det er også et pluss at konferansen legges utenfor Oslo. Folk kommer fra hele landet, og benytter muligheten til å være sosiale og bli kjent med bransjekollegaer. De som kommer til oss, de blir. Slik skaper vi også en arena for reell nettverksbygging. Vi har brukt litt tid på å finne formen på det sosiale, og vi er opptatt av høy servicegrad, et bra hotell, god og rikelig med mat, og at alle blir godt ivaretatt. Vi er mange, men det føles fortsatt intimt, sier Hansen, som også røper at nettverkingen nok har resultert i noen ekteskap og Yggdrasil-babyer i løpet av årene konferansen har pågått.

– At Yggdrasil er en glimrende rekrutteringsarena kan jeg underskrive på selv, da jeg også har ansatt folk jeg har truffet der. For de som er unge er Yggdrasil en viktig karrierearena, og et kjempefint sted å bli kjent med bransjen og potensielle arbeidsgivere. Vi ønsker å være et bidrag til bransjen og til rekruttering, og det gjelder også for våre sponsorer, som rekrutterer på kundesiden, sier Hansen.

Eirik Norman Hansen var konferansier i 2022 og kommer tilbake i 2023 som konferansier og med workshoppen Foredrags-«bootcamp».

Hvordan sikre seg plass på Yggdrasil

– De som vil delta på Yggdrasil må være tidlig ute. Snakk med sjefen din, hør hva du har av budsjett for neste år, og planlegg allerede nå. I år hadde vi venteliste før fristen for earlybird gikk ut den 14. februar. Et godt tips er å følge med på våre kanaler og i sosiale medier.

Det er allikevel et håp for deg som ikke kom med i år.

– I år ser vi på muligheten for å arrangere Myggdrasil, en miniversjon av Yggdrasil, med noen av de mest populære innleggene og foredragsholderne. Dette kan bli en mulighet i løpet av høsten 2023. Følg med i våre kanaler – så får du kanskje allikevel en mulighet til å få med deg godbitene fra konferansen! Sier Hansen, som ser frem til Yggdrasil i april:

– Jeg gleder meg til å stå på scenen og se utover menneskehavet og kunne ønske velkommen til alle som er der for å dele kjærligheten til brukeropplevelse, snakke med bransjekollegaer, og være med på bransjens beste sosiale arrangement!

Les mer om Yggdrasil konferansen her.

Full sal på Yggdrasil 2022.
Fra Bankettsalen – hovedsalen – på Yggdrasil 2022.