Ukeklikk 33, 2019 Robotprester, myteknusing og seniornattklubb på Solli plass

Her er ukeklikk, med uka som gikk og uken(e) som kommer, ispedd kunnskap med varierende nytte, men alltids verdt å vite.

Hva skjedde?

Arendalsuka, som DN Magasinet på genialt vis oppsummerer som «en oppdiktet seniornattklubb på Solli Plass», er nesten over. Den ukelange demokratifestivalen hadde mer enn 1200 arrangementer. Svært mange av de hadde stikkord som digitalisering, kunstig intelligens og bærekraft.

Telenor har utgitt sin digitale sikkerhetsrapport 2019, og også annonsert etableringen av en digital transformasjonshub sammen med NHH. Abelia har presentert sitt omstillingsbarometer, som ikke er bare lystelig lesning for Norge.

Hva skjer?

Til uka er det SnIT-samling i Vegdirektoratet i Oslo og Sikkerhetsfestival i Lillehammer. I Bergen er det nettverksmøte om datafangst. Sliter du fremdeles med å få ting gjort er det nytt kurs i Getting Things Done snart, og strever du med kravspesifikasjonen bør du ta en prat med The Robertsons. Når kravspesifikasjonen er i boks handler det om IT-kontrakter. Der er jo som kjent «the sky the limit«, – med mindre du jobber i det offentlige.

Unge programmeringshelter

«Vi er vant til å klare oss selv, prøve og feile. Jeg tror mange bedrifter synes nye ting er litt skumle, mens vi bare hopper i det og ser om vi får det til», sier Vebjørn Viem Elvekrok (16) til Dagens Næringsliv. Avisen har sporet opp tre ungdommer i Sogndal som leies inn av et oppstartselskap. Deres egne programmerere trenger hjelp av 15 og 16-åringer for å løse ting de ikke får til selv.

Kjekt å vite

I det 400 år gamle japanske tempelet Kodaji har robotpresten Kannon fått jobb. Androidens menneskelige kolleger forventer at den en en dag vil tilegne seg ubegrenset visdom ved hjelp av kunstig intelligens, skriver South China Morning Post.

En kinesisk selvkjørende sykkel varsler mer enn muligheten til å sykle uten hender, i følge MIT Technology Review. Den viser også hvor langt Kina har kommet i å lage AI-brikker. Teknologien kombinerer tradisjonell von Neumann-design og teknologi inspirert av neurologi.

Myten om at kvinner bedre kan håndtere flere oppgaver samtidig enn menn er testet og funnet for svak, rapporterer Newsweek. De intervjuer eksperten Marco Andre Hirnstein ved Universitetet i Bergen i oppfølgingen av gåten om multitasking.

DND Ukeklikk er en ukentlig oppsummering av uken som har gått og framblikk mot uken som kommer. Det er et konsept som er under utvikling og vil finne sin form etterhvert. Vi tar gjerne tilbakemeldinger. Ukeklikk publiseres hver fredag ettermiddag. Du kan også motta det som et nyhetsbrev hver fredag.