Skyskrekk? Da må du lese dette Sikkerhet er det beste argumentet for å ta i bruk skybaserte tjenester (ikke omvendt)

Sikkerhetsekspert og leder av Cloud Security Alliance Norway Eirik Gulbrandsen avdramatiserer skyskrekk.

Vil du ikke i skyen fordi du er opptatt av sikkerhet? Da har du misforstått. —  Sikkerhet er et av de beste argumentene for å i skyen, sier Eirik Gulbrandsen.

Eirik og resten av faggruppen Informasjonssikkerhet står bak sporet  «Informasjonssikkerhet»  på Software 2019. Den røde tråden er sikkerhet i skybaserte tjenester, noe veldig mange er opptatt av i disse tider.

Eirik Gulbrandsen

Og mange er en smule bekymret.

«Skal vi legge alle våre verdifulle data ut i skyen hvor alle kan forsyne seg?», spør de seg.

Det er visstnok allerede der de tråkker feil.

For selv om du har hodet i skyen er det mulig å ha føttene på bakken.

—  Skyen er mindre farlig enn datarommet ditt, sier Eirik. —  Sikkerhet er et argument for å gå i skyen fordi du da får tilgang på noe av den beste spisskompetansen innen både sikkerhet og andre driftsrelaterte oppgaver.

I den grad skyen er en risikofaktor er det fordi bestillerkompetansen er for dårlig, mener han.

—  Det er viktig å gjøre en risikovurdering som er relevant for deg og din virksomhet. Den trenger ikke å være teknisk. Risikoen tar du på vegne av virksomheten, og da er det viktig å snakke et språk som virksomheten forstår.

Et av målene faggruppa Informasjonssikkerhet har satt seg for årets parallellsesjon på Software 2019 er å gjøre det enkelt å komme i gang med skybaserte tjenester.

Les mer om Software 2019 her og sporet Informasjonssikkerhet her.

—  Hva tar deltakerne med seg om de følger dette sporet?

—  Det første er nettopp dette vi har snakket om: en bedre innsikt i risiko knyttet til skybaserte tjenester. Der får du blant annet høre hva Nasjonal sikkerhetsmyndighet tenker om dette, og Difi deler tanker om en markedsplass for skybaserte tjenester.

—  Det andre vi setter fokus på er sikkerhet som forretningsfortrinn. I dag handler i stadig større grad suksess eller fiasko om at kundene har tillit til at du tar godt vare deres data. Vi får høre om hvordan sikkerhet kan og bør integreres i forretningsplattformen, vi får høre om hvordan en stor, norsk teleoperatør bruker sikkerhet som et konkurransefortrinn, og vi får innblikk i hvordan et forskningsprosjekt ved UiO utforsker hvordan kunstig intelligens kan brukes for å gjøre sikkerheten mer robust.

Software 2019 arrangeres av et femtitall frivillige ildsjeler i Dataforeningen, og er sannsynligvis Norges største IT-faglige «dugnad». Software har vært arrangert hvert år siden 1985, og noe av hemmeligheten med det lange livet er nettopp at temaene er aktuelle og relevante for nettopp disse ildsjelene. De kjenner utfordringene på kroppen.

Informasjonssikkerhet er ett av ti parallelle spor på Software 2019. Her er den komplette lista:

Oldest
Newest Most Voted
trackback

[…] om at sikkerhet er det beste argumentet for å ta i bruk skybaserte tjenester (ikke omvendt) vil forresten belyses i detalj på Informasjonssikkerhetssporet på Software 2019 14. februar i […]