Innovasjon på Software 2019 Innovasjon er ikke å gjøre mer, men mindre

«Å lykkes med innovasjon handler ikke om å gjøre mer», sier Karina Birkeland Lome. «Det handler om å gjøre mindre.»

Alle snakker om innovasjon, ikke alle gjør noe med det. Og de som gjør noe med det, gjør kanskje for mye. «Å lykkes med innovasjon handler ikke om å gjøre mer», sier Karina Birkeland Lome. «Det handler om å gjøre mindre.»

Karina er Head of accelerate innovation i DNB. Eller innovasjonsakseleratorsjef, som det kanskje heter på norsk.

Software 2019 skal hun fortelle hvordan man skal jobbe og lede for å akselerere innovasjon i team og selskaper.

— Første bud er å gi slipp på travelheten, sier Karina.

— Mange av oss er i overkant travle. Det ligger liksom litt i blodet at om vi ikke har fulle kalendre er vi ikke vellykkede. Vi er «primet» til å tenke at jo mer vi gjør, jo bedre. Å sitte og dingle med beina kjennes ikke rett på en norsk arbeidsplass. Så vi holder oss busy, mer opptatt av å gjøre enn å være, og uten tid til å reflektere over om det vi gjør faktisk skaper verdi.

Karina Birkeland Lome (foto: Kine Dahl)
Karina Birkeland Lome (foto: Kine Dahl)

— Så svaret på hvordan man får mer innovasjon er å ha slakk i kalenderen?

— Ja, det er i hvert fall litt av svaret. Du må inn i system 2, helt i tråd med Daniel Kahnemans tenkning. Og farten på gjennomføring går også opp når folk har mer slakk i kalenderen.

(Hvis system 2 er et ukjent begrep for deg, sjekk Kahnemans berømte bok «Thinking fast and slow».)

I tillegg til å redusere mengden ting vi gjør, så farten settes opp, er Karina opptatt av at vi skal forstå hva innovasjon faktisk er.

— Ja, hva er egentlig innovasjon?

— Det er blitt et hypet, trendy og for mange fremmedgjørende ord, som egentlig beskriver noe veldig enkelt: nye ting som gir effekt.

— Du setter deg ikke ned og sier «at nå skal vi innovere litt, dere». Du kan ha en ambisjon om å starte noe nytt, men du vet ikke om innovasjon har funnet sted før i ettertid når du både kan vurdere om det du gjorde var tilstrekkelig nytt, og har målt om det nye har gitt effekt.

— Et annet uttrykk som har vært mye brukt de siste årene er «kontinuerlig forbedring». Hva er forskjellen?

— Innovasjon og forbedring er to sider av samme sak, mener  Karina. Det er ganske lik måte å jobbe på.

— Forbedrer du tilstrekkelig mye, ved å gjøre noe nytt, og det gir stor effekt, vipper det over til å kalles innovasjon.

De fleste som kommer på Software 2019 kan noe om IT-utvikling og har vært med på reisen de siste 20 årene, hvor det mer og mer handler om å jobbe iterativt og agilt. Dét er nøkkelen til å innovere — kontinuerlig.

— Hvordan skaper man en innovasjonskultur?

— Ja, det er et godt spørsmål. Mange spør seg hvorfor noen får ting til så bra og andre ikke? Er det flaks, eller er det en sammenheng mellom måten vi leder på og innovasjon?

— Det jeg ser er at det handler om en balanse mellom byråkrati og anarki. Med mye byråkrati er verdiskapningen lavere. Da handler det om å gi slipp som leder, gi rom for at innovasjon skal kunne finne sted, men uten å gå til den motsatte ytterligheten og havne i anarkifella.

— Men det aller viktigste er å vite hvor vi skal, at vi er enige om ambisjoner og mål.

— Hva med disruptiv innovasjon? Hvordan møte det?

— Det handler om å være bevisst på konkurransebildet. Ser du noen som utfordrer deg er det viktig selv å ta dette rommet raskt nok. DNB har en spennende tilnærming ved at vi støtter gründere og går i partnerskap med plattformselskap og har en egen «New Business»-forretningsområde som tester ut idéer for nye tjenesterområder og som endog har en helt egen New Tech Lab.

Karinas innovasjonstips

— Skal du lykkes med innovasjon handler det først og fremst om å være en lærende organisasjon, sier Karina Birkeland Lome, og gir tre tips for å legge til rette for at det skal skje:

  1. Sørg for felles ambisjoner og mål med mening (og følg med jevnlig på hvordan vi ligger an)
  2. Gi slipp som leder! Skap rom, både hva gjelder tid og økonomiske ressurser for at medarbeiderne kan skaffe innsikt og skape ideer.
  3. Oppfordre til eksperimentering, og gjør det mulig å eksperimentere! (Raskt hacke sammen en løsning for å sjekke om hypotesene knyttet til en ny idé stemmer).

— I gode tider ser man ikke alltid behovet for innovasjon, og i dårlige tider er innovasjon gjerne det som ryker først ut, sier hun. — Det er et paradoks, for det er i de dårlige tidene man trenger det, og det er i de gode tidene man har tid og overskudd til å trene på det, avslutter hun.

Karina Birkeland Lome på Software 2019:

Karina Birkeland Lome (bilde fra LinkedIn)

Hvordan jobbe og lede for å akselerere innovasjon og prestasjon i team og selskaper?

Som Head of Accelerate Innovation i DNB vil Karina dele av sine erfaringer som endringsagent, organisasjonsutvikler og ledercoach. Hun skal gi svar på spørsmål som:

  • Hvordan er det lurt å jobbe og lede for å bygge en organisasjon som kontinuerlig innoverer og presterer godt?
  • Hvilke praksiser kan være nyttige for å være kundeorientert og smidig i møte med stadig raskere endringer i en digital verden?
  • Hvorfor er måten vi jobber og leder på så viktig for resultatene vi klarer å skape sammen?

Karina Birkeland Lome

Karina kom til DNBs divisjon for IT-transformasjon høsten 2018. Hun kom da fra jobben som innovasjonskatalysator i FINN, hvor innovasjon er en del av DNA-et.

Karina har tidligere jobbet som organisasjonsutvikler i Gjensidige, kompetansesjef i Capgemini, og som konsulent og prosjektleder i en rekke norske virksomheter.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] er skrevet for Den norske dataforening og opprinnelig publisert på deres nettsider. Republisert etter […]