Søker smarte i BI og analyse: Slik ser du smart ut i 2020

Vil du se smart ut ─ også neste år? Da skal du sikte mot scenen på Make Data Smart 2020.

Her er alt du trenger å vite før du sender ditt forslag til programkomitéen.

Kjetil Kalager

Make Data Smart har lagt «Again» bak seg. Fra neste år, og på MDS-arrangementet i Trondheim senere denne høsten, er navnet på denne BI+AI-konferansen bare de tre første ordene.

I disse dager er programkomitéen, med Kjetil Kalager i spissen, på jakt etter foredragsholdere.

De tre sporene

─ Fortell om de tre ordene og hva det betyr av forventninger om innhold i de tre parallelle sporene.

─ «Make» er historiene hvor folk forteller hva de stolte av at de har gjort, starter Kjetil.

─ Ifjor var for eksempel Dagens Næringsliv der og fortalte om alt det spennende de har gjort de siste årene. DN har vært litt i skyggen av Schibsted og NRK, som alltid har dominert på konferanser hvor man snakker om spennende bruk av data. Så da fikk vi en god og inspirerende historie, og de fikk muligheten til å vise seg frem. Jeg vet at det har hatt positive ringvirkninger for dem i etterkant.

─ i «Data»-sporet er det mer teknisk, og vi hører om hva som skal til på data- og løsningssiden for at de gode historiene skal bli virkelighet. Det handler om arkitektur, datakvalitet, governance, datakilder, skytjenester, og ikke minst nye former for data som hentes inn via sensorer eller IoT.

─ «Smart» er de gode fortellingene om smartere og bedre bruk av de dataene man har. Da kommer vi inn i maskinlæring og kunstig intelligens.

Leverandører slipper til

Nytt i 2020-versjonen av konferansen er at tilbydere av programvare, konsulenter og andre kommersielle aktører i markedet også kommer i fokus.

─ Det er viktig at en konferanse ikke blir en salgskanal, samtidig er det gjerne leverandørene som faktisk vet hva som kommer og hvordan teknologien utvikler seg. Derfor har de viktige ting å bidra med. Sponsorene våre får derfor tilbud om å ha workshops som er veldig konkrete på verktøy, metoder og løsninger de gjerne vil dele med deltakerne.

400 deltakere

─ Og apropos deltakere: hvor mange pleier å komme på denne konferansen?

─ Ifjor var vi 400 deltakere. Det er blitt en konferanse som folk gleder seg til, og som er viktig for de som er i disse fagfeltene. Det er blitt en konferanse hvor vi lytter til likesinnede, «vanlig dødelige», ikke amerikanske «hot shots».

─ Og nå leter dere etter disse likesinnede foredragsholderne?

─ Det gjør vi. Vi søker de gode tekniske løsningene, men også de som kan snakke rundt mennesker, kultur, politikk, miljø, og de menneskelige faktorene rundt data.

─ Vi leter også etter lokale «hot shots» som kan starte og avslutte konferansen.

CFS innen 2. desember

Vil du holde foredrag på Make Data Smart 2020? Fristen for innsending av Call for speakers-fristen er 2. desember, men jo tidligere, jo bedre. Klikk her for mer om hvordan du sender inn ditt CFS.

Publisert 14. oktober 2019, og sist oppdatert 14. oktober 2019.