Norge kan bli et foregangsland. Men først: — Slipp industridata fri!

Norge kan vise vei på digitalisering av industrien, mener Geir Engdahl. Cognites CTO er en av keynotene på Make Data Smart Again. Her er hans tanker.

Operatørindustrien er kanskje på vei inn i solnedgangen, gitt klimautfordringer og begrensede olje- og gassreserver. Men for noen er industrien et stadig mer «blue ocean» full av nye muligheter.

I boka «Blue Ocean Strategy» fra 2004 introduserer W Cham Kim og Renée Maubourgne metaforen «blått hav-rødt hav». Det røde havet er farget av blodet til konkurrenter som kjemper om plass og ressurser. Det blå havet er der de ukonvensjonelle og nytenkende utforskerne drar. Der kan de fiske i fred.

De fleste leverandører til operatørindustrien — også innen IT — utkjemper sine slag i det røde havet.

Men ikke alle.

— Industrien er full av legacy-systemer, forteller Geir Engdahl, CTO i Cognite. — I Aker BP identifiserte vi mellom 50 og 100 ulike systemer som i liten grad snakker med hverandre. Du kan ikke gå ett sted og få tilgang til alle.

Lær mer: Geir Engdahl er en av keynotene på Make Data Smart Again.

Han og Cognite har sett en mulighet i dette. Selskapet adresserer all industri, men springer ut av operatørindustrien. Aker-konsernet, både direkte og via Aker BP, er sterkt inne på eiersiden og eierskapet har gitt gründerne i det raskt voksende selskapet en god innsikt i hvor skoen trykker for operatørselskapene.

Frislipp og kontekst

Cognites fokus er å hjelpe industrien med å få data ut i skyen gjennom API-er.

— Før vi kan lage virkelig nyttige industrielle applikasjoner må dataene slippes fri og kontekstualiseres, sier Geir.

Når han går på scenen som en av innlederne på Make Data Smart Again i mai tar han opp tråden hans med-gründer John Markus Lervik begynte å spinne på Software 2019.

— Industrien kan drives mye bedre ved hjelp av data og algoritmer. Vi er ikke alene om å mene at dette har et stort potensial. Norge er kanskje det sted i verden som passer best til å få det til, fordi vi har høy grad av automasjon, kompetente og samarbeidsvillige arbeidstakere og fagforeninger, og vi har mye industri, sier han.

Geir Engdahl er en av keynotene på Make Data Smart Again. Der holder han innledningsforedraget Orden i kaoset: Hvordan datakontekst fremmer oppfinnsomheten.

Geir Engdahl vil slippe industriens data fri (foto via Zoom og Pixabay)

Publisert 10. april 2019, og sist oppdatert 10. april 2019.