Make Data Smart Bergen – Søppel inn er søppel ut
I 35 år har det vært det samme. Teknologi løser kun 20 prosent av datautfordringene våre. Resten må vi fikse selv gjennom gode prosesser, mener professor Peter Aiken. Han er stjerneforeleser under årets Make Data Smart i Bergen.
Søppel inn er søppel ut. Teknologi løser omtrent 20 prosent av datautfordringene våre, 80 prosent er mennesker og prosess. Vi må bygge opp vår egen digitale bevissthet for å løse utfordringene på en skikkelig måte
Dette mener Peter Aiken, førsteamanuensis ved Virginia Commonwealth University og tidligere president i DAMA International. Han skal holde flere foredrag under årets Make Data Smart i Bergen.
Peter Aiken er en autoritet på Data Management (DM) og har vært medlem av Data Management Association (DAMA) i 35 år. I 1999 (før Google og før big data), grunnla han Data Blueprint, et konsulentfirma som hjelper mer enn 150 organisasjoner med å utnytte data for lønnsomhet, forbedringer, konkurransefortrinn og driftseffektivitet. Han har skrevet 12 bøker rundt emnet datakompetanse: Flere av dem blir regnet som nyskapende, blant annet ett verk om datalederskap, en som beskriver hvordan du skaper lønnsomhet gjennom god data management, og en bok om moderne strategisk datatenkning.
– Vi sitter med vrangforestillingen om at folk er data-smarte fordi de bruker smartenhetene sine hele tiden. Og vi tror at fordi mange «millennials» vokser opp i sin digitale verden, er de klar for fremtiden. Mange unge føler seg nok ikke forberedt på arbeidslivet i det hele tatt, spesielt når de må bevege seg utenfor egen komfortsone. Vi må spre datakompetanse til alle nivåer i samfunnet vårt for at det skal bli progresjon, mener han.
Nødvendigheten av øke datakunnskapen
Under konferansen i Bergen den 29. november skal han snakke om nødvendigheten av å øke datakunnskapen til kunnskapsarbeiderne i hele organisasjonen.
– Den raskeste måten å gjøre organisasjonen mer datakyndige på, er å heve datakompetansen i alle ledd i organisasjonen og få kunnskapsarbeidere til å gjøre jobben selv. Vi bør etablere etiske retningslinjer for bruk av data og skape en kontekst i forbindelse med bruken, akkurat som det gjøres rundt sikkerhet. For tiden lærer kunnskapsarbeidere individuelt om data, om de da i det hele tatt får input. Mangel på datakunnskap har til nå hindret samfunnet i fullt ut å kapitalisere på de kollektive potensielle fordelene som kommer ved å heve datakompetansen. Enda viktigere; organisasjoner som tar i bruk slik krav kan direkte og umiddelbart forbedre kunnskapsarbeidernes produktivitet, sier han.
– Lederne dine er den viktigste gruppen; de tar databeslutninger uten å vite at de tar databeslutninger. Kunnskapsarbeiderne dine er den nest viktigste gruppen å fokusere på, fordi de er nøkkelen til å forbedre den atferdsmessige og etiske oppførselen rundt data.
Personlig eierskap til dataene
En av Aikens favoritthistorier er fra Den amerikanske hæren, hvor virksomheten hans bidro i en nokså smertefull prosess. Konsulentselskapet han startet, Data Blueprint, var tidlig involvert i «Army Suicide Mitigation Project», som var opprettet som en følge av stigende selvmordsrater blant amerikanske soldater i forbindelse med konfliktene i Irak og Afghanistan.
– Ett av grepene våre var å etablere et «Council of Colonels». Dette var en gruppe mennesker som alle prøvde å bidra med sine data for å løse de store utfordringene med tjenestemenn og -kvinner som skadet seg selv etter å ha vært i strid. Et veldig edelt og verdifullt prosjekt, forteller Aiken.
Den amerikanske forsvarsministeren deltok på ett av disse møtene. Etter at den tredje personen i rommet hadde reist seg og sagt; «kan disse dataene benyttes til dette formålet?», smelte ministeren notatboken i bordet for å fange alles oppmerksomhet. Han sa: ‘Mine damer og herrer, jeg har en kunngjøring å komme med: Fra nå av kommer vi til å referere til dette som «Mine Data»! Folk i rommet reagerte umiddelbart.
– Forsvarsministeren sa at alle som kunne fortelle ham hvorfor dataene våre ikke skal kunne brukes til å redde mennene og kvinnene i de væpnede styrkene fra å skade seg selv, kunne sette opp en egen avtale med ham. Da ble de tilstedeværende sporenstreks enige om at initiativet var svært verdifullt. Så lenge Den amerikanske forsvarsministeren hadde ryggen vår og støttet oss i hva vi enn gjorde, fordi det vi faktisk forsøkte å redde liv, var alt i orden. Jeg har fortalt denne historien til en rekke virksomheter og oppfordret ledelsen i disse organisasjonene til å bistå i jobben med innføring av datakunnskap. Hvis de hadde inntatt den samme typen modige holdning som ministeren, kunne vi i det minste spart hundrevis av millioner eller, i noen tilfeller, milliarder av dollar, mener Aiken.
Overrasket over vår naivitet
Når han blir fortalt om den etiske hackeren Mia Landsem og hennes frivillige innsats for å identifisere alle som ulovlig sprer nakenbilder på nett, utbryter han:
– Gi henne en medalje! Denne type frivillig arbeid er så utrolig viktig. Jeg er overrasket over hvor lite bevissthet det er rundt hvordan vi selv håndterer personopplysningene våre, jeg skjønner for eksempel ikke hvorfor folk er villige til å bytte bort personvernet mot skreddersydd annonsering. Jeg synes vårt rasjonale for å handle med persondata på den måten er svært dårlig, sier han og fortsetter med ett eksempel:
– ‘Kan jeg få tilgang til posisjonen din?’ Det høres ut som en uskyldig gratisforespørsel. Bare husk at overvåkningen skjer så ofte som 14 000 ganger daglig. Disse avgir en smule mer informasjon enn bare å kartlegge hvor du er til enhver tid. Overvåkningen avslører også hvor lang tid du bruker på hvert sted, hele døgnet. Det er bokstavelig talt som å ha noen på skulderen hele tiden. Du kan like gjerne tre på deg et kroppskamera.
Her er mer om den etiske hackeren Mia Landsem.
Det Dylan føler om AI
Det blir ikke et skikkelig seminar om data uten at AI står på agendaen. Peter Aiken har innledningsforedraget sitt klokken ni om morgenen, med fokus hvordan man øker datakompetansen til kunnskapsarbeiderne i hele organisasjonen. Og han avslutter Make Data Smart klokken 15.45, med temaet AI i et systemperspektiv.
– Alle trenger en AI-prat når vi entrer 2024. AI har være gjennom oppturer og nedturer gjennom mange år, noe som har resultert i flere vintre. Dette foredraget berører AIs opprinnelige formål, årsakene til at AI i flere perioder har vært ute i kulda, de etiske bekymringene knyttet til kunstig intelligens, før jeg avslutter med et innspill fra Bob Dylan, forklarer Peter Aiken.
Allerede i 2016 deltok Bob Dylan i en IBM-reklame hvor legenden diskuterte kunsten i å skrive låt med AI. Watson, IBMs superdatamaskin, analyserte Dylans tekster og konkluderte med at de fleste av sangene hans handlet om tidsfordriv og falmet kjærlighet, noe Dylan den gang sa seg enig i. Men da Watson startet å synge, tok Dylan gitaren og gikk.
Vil du høre Peter Aikens to foredrag i Bergen, samt resten av bidragsyterne til Make Data Smart, kjøper du billett her.